بین الملل

شبکه جاسوسی اسرائیل نتوانست «طوفان الاقصی» را پیش‌بینی کند/تبادل اسرای اسرائیلی به این زودی انجام نمی‌شود/احتمال انحلال کابینه نتانیاهو پس از آرام‌سازی اوضاع



تحلیلگر مسائل اسرائیل گفت: سطوح زمینی که در اختیار مقاومت فلسطین قرار دارد، نشان می‌دهد تل‌آویو به هیچ وجه از این عملیات خبر نداشته و حتی شبکه جاسوسی تل‌آویو هم نتوانسته چنین عملیاتی را پیش‌بینی کند.

«سید محمدجعفر رضوی» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تشریح ابعاد و دلایل عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشته باشید که صهیونیست‌ها از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد با یک شیب ملایم و رو به افزایش، تعدی‌های خود به مسجدالاقصی را افزایش دادند اما حالا تعداد حرمت‌شکنی و تجاوزهای آنها به قدس تا حدی بالا رفته که حتی عادی‌ترین افراد در شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم به خودشان اجازه تجاوز به این مکان مقدس را می‌دهند. بر همین اساس معتقدم که این اقدامات یک نوع تجاوز برنامه‌ریزی شده رو به افزایش را نشان می‌دهد که به نوعی باید این اقدام را یک نوع سناریوی پلکانی دانست. در این بین اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد به کسانی که در مسجدالاقصی سال‌های سال کلاس‌های قرآنی برگزار می‌کردند حمله شده و در مقابل مقاومت فلسطین هم عملیات‌های خود را علیه اقدامات شهرک‌نشین‌ها سر و سامان داد.

وی ادامه داد: مقاومت فلسطین عملیات «سیف القدس» را در سال ۲۰۲۱ اجرایی کرد و سعی داشت بازدارندگی خود را تا حد زیادی افزایش دهد و بر همین اساس باید گفت که عوامل مذکور موجب رویارویی جدید میان جریان‌های فلسطینی با رژیم صهیونیستی شده است. نکته دیگری که در این تحولات باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما یک عملیات زمینی و موشکی را شاهد هستیم که نشان از عمق نفوذ مقاومت فلسطین دارد. باید متوجه باشیم که همین حالا بحث سقوط چند شهرک صهیونیست‌نشین مطرح شده که اداره آن به دست مقاومت فلسطین افتاده است. نکته مهم این است که حجم انبوهی از اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی حالا در اختیار جریان‌های مقاومت فلسطین است و همین موضوع نشان می‌دهد که یک غافلگیری اطلاعاتی برای اسرائیل رخ داده؛ چراکه سطوح زمینی که در اختیار مقاومت فلسطین قرار دارد نشان می‌دهد تل‌آویو به هیچ وجه از این عملیات خبر نداشته و حتی شبکه جاسوسی تل‌آویو هم نتوانسته چنین عملیاتی را پیش‌بینی کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل است که رسانه‌های غربی می‌گویند اسرائیل یک شکست اطلاعاتی را در عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شده است. از منظر دیگر باید توجه داشت که میزان کشته‌های صهیونیست‌ها بسیار بالاتر از درگیری‌های گذشته است. همچنین غریب به ۶۰ نظامی اسرائیلی توسط مقاومت فلسطین اسیر شدند که این برای کابینه و شخص نتانیاهو بسیار سنگین خواهد بود. ممکن است کابینه اسرائیل هم‌اکنون وضعیت فعلی خود را حفظ کند و به دلیل عملیات‌های گسترده علیه خود، بر انسجام تاکید کنند اما احتمال دارد که پس از فروکش کردن اوضاع، بحث انحلال کابینه مطرح شود. در این میان باید متوجه بود که مقاومت فلسطین با توجه به میزان اسرایی که از اسرائیلی‌ها در اختیار دارد فعلاً آنها را آزاد نخواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل می‌داند که تونل‌های حفر شده در زیر زمین هم برای حمله تل‌آویو به آنها چندان خوشایند نخواهد بود و به همین دلیل معتقدم اگر قرار بر ادامه تقابل نظامی میان دو طرف باشد، نهایتاً اسرائیل حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را تشدید خواهد کرد. این در حالیست که در داخل تل‌آویو هم ظرفیت افکار عمومی و همچنین اوضاع و احوال میدانی و سیاسی برای ادامه جنگ وجود ندارد و به همین دلیل کابینه نتانیاهو مجدداً از مصر و سایر کشورهای عربی درخواست می‌کند که یک آتش‌بس فوری را پیشنهاد دهند اما به هر ترتیب ابتکار عمل مجدداً در اختیار مقاومت فلسطین خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا