بین الملل

شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌ها علیه یمن را تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای تحریم‌ها علیه یمن را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تحریم‌ها علیه شخصیت‌ها و تشکل‌های یمنی را به مدت 9 ماه دیگر تمدید کرد.

اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا، قطعنامه 2675 (2023) را تصویب کردند که تحریم‌های یمن را تا 15 نوامبر 2023 تمدید می‌کند.

شورای امنیت همچنین  در قطعنامه خود ماموریت هیئت کارشناسان کمیته تحریم ذیل قطعنامه 2140 را تمدید کرد.

بر اساس این قطعنامه، ممنوعیت‌های مسافرتی و مسدودسازی دارایی‌ها که علیه اشخاص و نهادهای خاص در یمن اعمال شده‌اند به مدت 9 ماه تمدید شد.

پیش نویس این قطعنامه را انگلیس و ایرلند ارائه کردند و « هانس گراندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن و دیگر مقامات مرتبط سازمان ملل در امور یمن قبل  از  رای گیری، در نشستی غیرعلنی  در خصوص اوضاع یمن به اعضای شورای امنیت توضیح دادند.

تصویب این قطعنامه تحریم‌ها علیه یمن در حالی صورت می‌گیرد که«هاشم اسماعیل» رئیس بانک مرکزی یمن و سرپرست کمیته عالی اقتصادی صنعاء با هشدار نسبت به پیامد تنش‌های اخیر ائتلاف متجاوز علیه یمن و مزدوران آن اعلام کرده بود این امر به طور مستقیم بر هر گونه گفت‌وگوی جدی برای راه حل سیاسی تاثیر خواهد گذاشت و  این خیال آن‌ها اشتباه است که این امر از اراده ملت یمن خواهد کاست، یعنی تشدید جنگ اقتصادی و تحریم‌ها علیه یمن هرگز برای متجاوزان و مزدوران آنها هیچ هدفی را محقق نمی‌کند، بلکه به نتایجی معکوس منجر خواهد شد.

 

هاشم اسماعیل موافقات صندوق بین المللی پول در نوامبر گذشته با اعطای 300 میلیون دلار به دولت مستعفی یمن تاکید کرد که این امر به معنای ورود سازمان ملل به جنگ اقتصادی علیه یمن است؛چراکه این صندوق یکی از نهادهای آن محسوب می‌شود و با این کار به سیاست‌ها و نظم صندوق خلل وارده شده در حالی که سازمان ملل نباید از یک طرف علیه طرف دیگر جانبداری کند.

 عربستان سعودی از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن “عبدربه منصور هادی” رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. براثر این تجاوز تا کنون هزاران یمنی کشته شدند.

مقامات یمنی و سازمان‌های اثرگذار بین‌المللی طی ماه‌ها و سال های گذشته به وقوع بحران انسانی در این کشور فقیر تاکید کرده اند.

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن اخیرا اعلام کرد که تعداد تلفات غیرنظامیان تا امروز به 47 هزار و 81 نفر رسیده است که از این تعداد 15 هزار و 483 نفر شهید و 31 هزار و 598 مجروح شده‌اند و 25 درصد قربانیان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

آتش‌بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شد که دوماهه قابل تمدید بود که تاکنون دو بار تمدید شده است. قرار بود این توافق مهرماه تمدید شود ولی عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است.

دولت نجات ملی یمن طی روزهای اخیر تأکید کرده است که کشورهای متجاوز سعودی و امارات به این کشور باید به تعهدات خود ذیل توافق آتش‌بس عمل کنند؛ قرار بود بر اساس این آتش‌بس، فرودگاه صنعاء بازگشایی شود و موانع ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده برداشته شود و حقوق کارمندان دولت که برای سال‌ها به‌دلیل جنگ پرداخت نشده است، پرداخت شود.

طبق گزارش سازمان ملل، در جنگ ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن ، هزاران تن کشته شده و نزدیک به 126 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه وارد شد و اکنون 80 درصد از جمعیت یمن برای ادامه حیات به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا