بین الملل

شکایت اوکراین از روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری


رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد در شکایتی که علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارسال کرده، خواستار توقف اقدام نظامی روسیه در کشورش شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.

زلنسکی در پیامی توئیتری نوشت: «اوکراین شکایتی را علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارسال کرد. روسیه باید بابت استفاده از لفظ نسل‌کشی به‌عنوان توجیه خشونت خود پاسخگو باشد».

او در ادامه نوشت: «ما خواستار تصمیم فوری در زمینه دستور توقف فعالیت نظامی روسیه هستم و انتظار داریم دادگاه هفته آینده برگزار شود».

دیوان بین‌المللی دادگستری که در شهر لاهه هلند مستقر است، محلی برای حل‌وفصل منازعات کشورها و رسیدگی به ادعای نقض قوانین بین‌المللی است اما نمی‌تواند اتهاماتی کیفری را علیه مقامات کشوری وارد کند.

از سوی دیگر، به نوشته وبگاه شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» دیوان بین‌المللی کیفری نیز که در شهر لاهه مستقر است روز گذشته (شنبه) اعلام کرده در حال پایش تحولات اوکراین است.

با این حال «کریم خان» دادستان جدید این دیوان اعلام کرده با گذشت چند روز از عملیات روسیه در اوکراین، این تحولات در سطحی نیست که قابل رسیدگی به‌عنوان «جنایت علیه بشریت» یا «جنایت جنگی» باشد.

حتی در صورتی که قرار باشد دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام «جرم تهاجم» علیه روسیه تشکیل پرونده دهد، باید دستور آن را از شورای امنیت سازمان ملل دریافت کند.

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های خودمختار لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

در چهارمین روز از درگیری‌ها،  مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین و درگیری در این شهر خبر داد.  در همین حال سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین در خارکیف، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند.

انتهای پیام/م


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا