بین الملل

صرف بودجه نظامی تایوان برای مقابله با «محاصره همه‌جانبه» چین


وزارت دفاع تایوان در گزارش درخواست بودجه نظامی به پارلمان این جزیره، بر لزوم صرف هزینه برای خرید تجهیزات و تسلیحات جهت آماده‌شدن برای احتمال محاصره طولانی‌مدت توسط چین تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های بین پکن و تایپه و تحرکات ارتش چین اطراف تایوان، مسئولان این جزیره به صرف هزینه بوجه نظامی برای مقابله با «محاصره همه‌جانبه» توسط چین شدند.

وزارت دفاع تایوان امروز (دوشنبه) در گزارش درخواست بودجه نظامی به پارلمان این جزیره، بر لزوم صرف هزینه برای خرید تجهیزات و تسلیحات جهت آماده‌شدن برای احتمال محاصره طولانی‌مدت توسط چین تاکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» که این گزارش را مشاهده کرده، این وزارتخانه از یک سال گذشته بررسی ذخایر راهبردی سوخت و توانایی‌های تعمیر تجهیزات نظامی را آغاز کرده و اکنون به‌دنبال تأمیت قطعات جنگنده‌های «اف-۱۶» و دیگر تسلیحات متعارف است.

در این گزارش آمده است: «با پیش‌بینی یک محاصره همه‌جانبه تنگه تایوان [توسط چین]، بودجه نظامی امسال شامل پرکردن ذخایر راکت‌ها و توپخانه‌ها، قطعات جنگنده‌های اف-۱۶ با هدف تقویت استقامت رزمی می‌شود».

وزارت دفاع تایوان در ارزیابی جدیدی درباره تهدید چین، گفت که ارتش این کشور در حال انجام عملیات‌های مشترک نیروها با تمرکز بر تنگ‌کردن حلقه محاصره و جلوگیری از دسترسی این جزیره به نیروهای خارجی بوده است.

به نوشته رویترز، درباره این مسئله در این گزارش توضیح داده شده است: «اخیراً الگوی رزمایش و تمرینی ارتش کمونیست [چین] از یک نوع نظامی به عملیات‌های مشترک دریایی، هوایی،‌زمینی و موشکی تغییر پیدا کرده است. آنها در حال اتخاذ رویکرد جنگ واقعی و حرکت از تمرین به آمادگی رزمی هستند».

بر این اساس، دفتر امور تایوان در دولت چین هنوز به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این گزارش وزارت دفاع تایپه پاسخ نداده است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

هفته قبل بود که «چیو کوچنگ» وزیر دفاع تایوان با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان خواستار جنگ نیست، گفته بود که این جزیره اما باید برای درگیری احتمالی با چین آماده باشد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا