بین الملل

صنعاء: ائتلاف سعودی از هر نوع سلاح ممنوعه‌ای در یمن استفاده کرد


وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در بیانیه‌ای گفت که کودکان یمنی همچنان در معرض کشتار، معلولیت و بیماری‌های ناشی از جنگ و محاصره هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک، از درد و رنج‌هایی که کودکان یمنی در طول بیش از هشت سال جنگ متحمل شده‌اند، سخن گفت.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، در این بیانیه آمده است که کودکان یمنی همچنان در معرض قتل و کشتار و نقص عضو و بیماری‌های ناشی از محاصره و تجاوز سعودی-اماراتی از هشت سال گذشته تاکنون هستند.

وزارت خارجه یمن تأکید کرد که کشورهای ائتلاف سعودی در این سال‌ها از هر سلاح ممنوعه‌ای علیه مردم یمن استفاده کردند.

این وزارتخانه در ادامه گفت که به دلیل جنگ و پیامدهای آن وضعیت آموزشی و تحصیل بیش از شش میلیون کودک در شرایط نامناسبی قرار دارد. از سوی دیگر 51 درصد مراکز بهداشتی و درمانی در این سال‌ها هدف قرار گرفته است که این مسأله عواقب شدیدی برای جامعه و به خصوص کودکان و مادرانشان دارد.

وزارت خارجه دولت صنعاء در پیامی به نهادهای بین‌المللی اعلام کرد که محاصره و جنگ موجب شده است تا بیش از ۱۲۰۰۰ کودک نتوانند برای مداوا به خارج از یمن منتقل شوند. در این بیانیه از نهادهای بین‌المللی خواسته شده تا جنایات علیه کودکان یمنی را محکوم کرده و برای پایان یافتن آن کشورهای متجاوز را تحت فشار قرار دهند.

این وزارتخانه با بیان اینکه سازمان ملل آنچه را که در یمن اتفاق می‌افتد «بدترین فاجعه انسانی در تاریخ معاصر» می‌داند، اما با این وجود هیچ اقدامی نمی‌کند، افزود: «مایه تاسف است که سازمان ملل نه تنها به کودکان و مردم یمن پشت کرده است بلکه جلاد را با خارج کردن نامش از لیست ناقضان حقوق کودکان، ارج می‌نهد و پاداشش می‌دهد».

سازمان حقوقی «انتصاف» که در زمینه حقوق زنان و کودکان یمنی فعال است، گزارش جدیدی از جنایات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی به رهبری آمریکا منتشر کرده است. این سازمان در این گزارش خبر داد که طی هشت سال از آغاز این تجاوز تا به امروز، هشت هزار و ۱۱۶ کودک در یمن کشته و زخمی شده‌اند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا