بین الملل

«عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد/«السودانی» مأمور تشکیل کابینه

لحظه‌به‌لحظه با جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید؛

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور ساعاتی پیش با حضور ۲۶۹ نماینده آغاز شد و در جریان دور دوم رأی‌گیری «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شفق نیوز، اداره اطلاع رسانی پارلمان عراق اعلام کرد که محمد الحلبوسی رئیس پارلمان جلسه امروز را با حضور ۲۶۹ نماینده شروع کرد.

این در حالی است که یک منبع پارلمانی گفت که گروه های سیاسی درباره گزینه واحد برای ریاست جمهوری اتفاق نظر ندارد. این نشست قرار بود امروز ساعت ۱۱:۰۰ به وقت بغداد برگزار شود اما با دو ساعت تاخیر و در ساعت ۱۳:۰۰ آغاز شد.

اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق

پارلمان عراق، امروز همچنین اسامی ۴۱ نامزد تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد که در میان آنها نام های «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی نیز به چشم می‌خورد.

«عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد

گفتنی است درخواست برگزاری جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور همزمان با آغاز رایزنی‌های ائتلاف تازه تشکیل شده «اداره دولت» در اربیل درباره انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید عراق مطرح شده بود.

نشست نامزد نخست وزیری با دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری

حدود ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه امروز منابع رسانه ای با اشاره به حضور شمار زیادی از نمایندگان در صحن پارلمان اعلام کردند که یک نشست مهم با حضور «محمد شیاع السودانی» نامزد پیشنهادی چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری، عبداللطیف رشید و برهم صالح و نیز روسای فراکسیون های سیاسی در دفتر رئیس پارلمان عراق برگزار شد.

آغاز رآی‌گیری محرمانه

رسانه های عراقی لحظاتی پیش اعلام کردند نمایندگان پارلمان، مراسم رأی گیری محرمانه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق را آغاز کرده‌اند. نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق، پیش از رآی‌گیری از رئیس پارلمان عراق درخواست کردند که خود را معرفی کنند.

با اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند که نشست پارلمان با حضور ۲۶۹ نماینده آغاز شده، خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که شمار نمایندگان شرکت کننده برای انتخاب رئیس جمهور این کشور در لحظه رای‌گیری به ۲۷۷ نفر رسیده است.

آغاز شمارش آراء

پس از اینکه نمایندگان رأی خود را به نامزدهای مورد نظر خود به صندوق انداختند، شمارش آراء آغاز شد.

طبق قانون اساسی عراق، نامزدی که دو سوم آراء نمایندگان را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور معرفی خواهد شد. اما اگر حد نصاب لازم را هیچیک از نامزدها کسب نکنند، برای بار دوم میان دو نامزدی که بیشترین رأی را کسب کرده‌اند، رأی‌گیری خواهد شد و هر نامزدی که بیشترین رأی را کسب کند، رئیس‌جمهور جدید این کشور خواهد شد.

تصاویری از نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید

«عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد

«عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد

«عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق شد

عبداللطیف رشید و برهم صالح بیشترین آراء را کسب کردند

برخی رسانه‌ها مانند العربیه و العهد و المیادین اعلام کردند پس از شمارش آراء عبداللطیف رشید با ۱۵۷ رأی و برهم صالح با ۹۹ رأی به ترتیب بیشترین رأی را کسب کردند.

از آنجایی‌که هیچکدام از این دو نفر موفق به کسب دو سوم آراء نمایندگان نشدند، دور دوم رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق، برگزار خواهد شد.

آغاز دور دوم رأی‌گیری

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دقایقی پیش، نمایندگان را برای رأی‌گیری دور دوم به صحن پارلمان فراخواند. گفته می‌شوند برهم صالح، نشست پارلمان را ترک کرده است. در دوم دوم رأی‌گیری، نمایندگان به عبداللطیف رشید و برهم صالح رأی می‌دهند.

برخی رسانه‌ها می‌گویند در دوم رأی‌گیری ۲۴۲ نماینده حضور دارند.

شمارش آرای دور دوم شروع شد

با پایان دور دوم رأی‌گیری، شمارش آراء دقایقی پیش آغاز شد.

عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق شد

پس از پایان شمارش آرای دور دوم، «عبداللطیف رشید» موفق شد ۱۶۲ رأی کسب کند و برهم صالح ۹۹ رأی، تا «عبداللطیف رشید» بتواند رئیس‌جمهور عراق شود.

«عبداللطیف جمال رشید» از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱، وزیر منابع آبی دولت اقلیم کردستان بود و از سال ۲۰۱۰ تا به امروز نیز مشاور ریاست جمهوری عراق بوده است.

السودانی مأمور به تشکیل دولت جدید شد

عبداللطیف رشید، امروز در جایگاه رئیس جمهور جدید عراق «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر پیشنهادی پارلمان را مکلف به تشکیل دولت کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا