بین الملل

عبور ناوهای جنگی کانادا و آمریکا از تنگه تایوان برای دومین بار در یک ماه

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، دو کشتی جنگی متعلق به آمریکا و کانادا از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی لاپرنسالاتینا، این اقدام برای دومین بار در یک ماه گذشته است که از سوی آمریکا سر می‌زند.

 وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه عبور این کشتی‌های جنگی از تنگه تایوان را تایید و اعلام کرد، ناوشکن آمریکایی “یو.اس.اس هیگینز” به همراه ناوچه کانادایی “اچ.ام.سی.اس ونکوور” در وضعیتی “عادی” روز سه شنبه از تنگه تایوان  عبور کردند.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، این دو کشتی جنگی آمریکایی و کانادایی “در تاریخ 20 سپتامبر اقدام به اجرای یک عملیات روتین عبور از تنگه تایوان کرده و از آبهایی گذر کردند که مشمول آزادی دریانوردی و هوانوردی طبق قوانین بین‌المللی بودند.”

بر اساس این گزارش، آخرین باری که کشتی‌های جنگی نیروهای دریایی این کشورها دست به عبور مشترک از این تنگه زدند مربوط به اکتبر سال گذشته میلادی است که در آن زمان ارتش چین این فعالیت را برای صلح و ثبات خطرناک توصیف کرد.

این عملیات یک روز بعد از آن به وقوع پیوست که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با سی.بی.اس بیان داشت، واشنگتن در صورت وقوع “حمله بی‌سابقه” از سوی چین از تایوان دفاع خواهد کرد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت، در اقدامی جنجالی و به رغم هشدارهای متعدد پکن به شهر تایپه سفر کرد؛ اقدامی که بروز بحران در تنگه تایوان و پاسخ چین با اجرای مانورهای نظامی پیرامون این جزیره را در پی داشت.

با وجود واکنش‌های چین به سفر پلوسی به تایوان، سه هفته قبل نیز دو ناوشکن آمریکایی دست به عبور از آبهای تنگه تایوان کرده و مجددا به تنشها میان واشنگتن و پکن دامن زدند.

از زمان سفر پلوسی به تایوان، چندین هیات از سیاستمداران و مقامات آمریکایی به تایپه سفر کرده‌اند.

برخی نمایندگان پارلمان کانادا نیز از قصد خود برای سفر به این جزیره در ماه آینده میلادی خبر دادند.

چین مدعی تایوان به عنوان بخشی از خاک خود است و توسل خود به زور برای رقم زدن اتحاد مجدد این جزیره با چین را رد نکرده است.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا