بین الملل

عطوان بررسی کرد: پیام‌های حمله پهپادهای حزب‌الله به حیفا

هم‌زمان با شکست‌های میدانی ارتش صهیونیستی در غزه و تشدید تنش میان سران این رژیم، تحولات شمال فلسطین اشغالی و شوک‌های حزب‌الله، صهیونیست‌ها را به شدت سردرگم کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رای الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف فلسطینی در یادداشتی با اشاره به تحولات شمال فلسطین اشغالی نوشت: به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر حیفای اشغالی و فرار شهرک نشینان صهیونیست به سمت پناهگاه‌ها به دلیل رسیدن دو پهپاد حزب‌الله از جنوب لبنان به حیفا، تحولی بسیار مهم و خطرناک در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به شمار می‌رود که زمینه ساز وقوع یک درگیری همه جانبه است؛ زیرا دیگر عمق فلسطین اشغالی در سایه پرتاب موشک‌های مقاومت به جنوب و شمال، به هیچ وجه امن نیست و صهیونیست‌ها نمی‌توانند عواقب آن را تحمل کنند.

عطوان افزود: نکته قابل توجه اینجاست که این وضعیت در شمال فلسطین اشغالی همزمان با سه تحول بزرگ در این جبهه رخ می‌دهد:

– پدافند هوایی حزب الله موفق شد یک پهپاد پیشرفته صهیونیستی از نوع هرمس ۹۰۰ را که چند روز قبل به حریم هوایی لبنان نفوذ کرده بود سرنگون کند.

– ارتش تل‌آویو روز سه‌شنبه اعتراف کرد که حزب الله ۵۰ موشک را به سمت پایگاه‌های نظامی صهیونیستی و شهرک کسرمین در جولان اشغالی شلیک کرد که منجر به آتش‌سوزی‌های بزرگ شد.

– یگان پدافند هوایی حزب الله فاش کرد موشک‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارد که می‌تواند با هر جنگنده بال ثابت صهیونیستی همانند اف ۱۶ و اف ۱۵ مقابله کرده و مانع ورود آنها به حریم هوایی لبنان شود.

عبدالباری عطوان در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: این تحولات در جبهه شمالی فلسطین اشغالی همزمان با افزایش حملات یمنی‌ها به ناوهای آمریکایی و صهیونیستی در دریای سرخ، دریای عرب و دریای مدیترانه و اقیانوس هند است. یکی از دلایل اصلی که آمریکا را مجبور به ارائه طرح آتش بس در غزه کرده، همین تحولات است. حملات پهپادی حزب الله به سمت حیفا و موفقیت این پهپادها در عبور از سامانه‌های پدافندی پیشرفته ارتش صهیونیستی پیامی تهدیدآمیز برای فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی این رژیم است، مبنی بر اینکه شهر حیفا و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی همگی در تیررس مقاومت هستند و هرگونه گسترش جنگ و حمله به لبنان و تداوم جنایت‌های ارتش در نوار غزه به معنی نابودی کامل شهرهای فلسطین اشغالی خواهد بود.

این تحلیلگر فلسطینی تصریح کرد: مقاومت لبنان هنوز موشک‌های نقطه زن، دقیق و سنگینی که طبق ارزیابی صهیونیست‌ها تعداد آن به ۲۰۰ هزار فروند موشک می‌رسد را مورد استفاده قرار نداده است. شاید اینکه تاکنون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدیدات خود برای برگرداندن لبنان به عصر حجر! را عملی نکرده، به دلیل آگاهی وی از پاسخ شدید حزب الله و خطرات آن برای رژیم شکست خورده و از هم پاشیده اسرائیل است.

وی تاکید کرد: عملیات‌های حزب الله علیه رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی از ابتدای نبرد طوفان الاقصی تاکنون که موجب آتش سوزی، ویرانی و آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار شهرک نشین صهیونیست در الجلیل شده، تنها با توقف نسل کشی رژیم اشغالگر علیه غزه متوقف می‌شود. به همین دلیل بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هشتمین سفر خود را به منطقه انجام داد تا به توافقی برای آتش بس در غزه تحت نظارت میانجی‌های عرب به ویژه مصر و قطر برسد.

سردبیر رای الیوم درباره تصویب قطعنامه آتش بس غزه در شورای امنیت که آمریکا در اقدامی غیرعادی با آن مخالفت نکرد، اظهار داشت: این قطعنامه اجرا نخواهد شد و در آرشیو سایر قطعنامه‌های اجرا نشده سازمان ملل باقی می‌ماند؛ سازمانی که مملو از ده‌ها قطعنامه مشابه است که هیچکدام به اجرا در نیامدند. این امر چندین علت دارد که مهمترین آنها به هوشیاری مقاومت فلسطین برمی‌گردد.

در ادامه این مقاله آمده است: مقاومت فلسطین هرگز فریب چنین قطعنامه‌هایی را نمی‌خورد؛ حتی اگر از آن استقبال کرده باشد. مقاومت هیچ اعتمادی به حمایت آمریکا از مذاکرات ندارد، به ویژه بعد از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از میانجی‌های عرب خواست رهبران مقاومت فلسطین (حماس و جهاد اسلامی) را تحت فشار قرار دهند تا در برابر شرایط رژیم صهیونیستی تسلیم شوند. نکته خطرناک‌تر اینجاست که آنتونی بلینکن که به وفاداری خود به صهیونیست‌ها می‌بالد، مسئولیت ادامه جنگ در نوار غزه را به گردن حماس انداخت و این جنبش را مانع اصلی توقف جنگ توصیف کرد؛ انگار که سران تل آویو کاملاً بی‌گناه هستند! این اوج وقاحت است.

عبدالباری عطوان با اشاره به کشتار وحشیانه‌ای که ارتش رژیم صهیونیستی چند روز قبل در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه به راه انداخت، تاکید کرد: بعد از جنایت ارتش صهیونیستی در اردوگاه النصیرات در تلاشی نمایشی برای آزادی ۴ اسیر اسرائیلی که در جریان آن ۳۰۰ فلسطینی شهید و ۷۰۰ نفر زخمی شدند، می‌توان گفت که مذاکرات قاهره و دوحه تحت نظارت دولت آمریکا به شکست انجامیده و اعتبار خود را کاملاً از دست داده است. به ویژه بعد از آنکه شواهد نشان داد آمریکا، سرویس‌های اطلاعاتی و اسکله شناور این کشور در طراحی و اجرای عملیات جنایتکارانه علیه النصیرات مشارکت داشته‌اند.

این تحلیلگر عرب زبان در پایان مقاله خود نوشت: ورود پهپادهای حزب الله به حیفا و ده‌ها موشک به شهرک‌های جولان اشغالی، افتادن نظامیان صهیونیست همچون مگس در کمین‌های مقاومت در غزه، تشدید اختلافات میان سیاسی و نظامی صهیونیست و فروپاشی کابینه جنگ این رژیم، همه نشانه‌هایی هستند که تایید می‌کنند پایان رژیم اشغالگر نزدیک شده است و پیروزی کامل مقاومت به زودی محقق خواهد شد. روشن است که فرماندهان میدانی مقاومت در نوار غزه که بزرگترین دستاورد تاریخی فلسطین یعنی طوفان الاقصی را رقم زدند نیز به خوبی از این حقایق آگاهند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا