بین الملل

عفو بین‌الملل: ریاض ممنوعیت‌های سفر علیه فعالان حقوق بشری را لغو کند

منابع خبری اعلام کردند که عفو بین‌الملل خواستار امضای طوماری شده است که از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان می‌خواهد تا ممنوعیت‌های خودسرانه علیه سفر فعالان و مدافعان حقوق بشر را لغو کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در زمانی که خانواده‌ها عید قربان را جشن می‌گیرند عربستان به واسطه ممنوعیت‌های خودسرانه علیه فعالان و مدافعان حقوق بشر، اعضای خانواده‌های این فعالان را از یکدیگر جدا کرده است.
عفو بین‌الملل همچنین اشاره کرد که طی سال‌های اخیر جامعه عربستان شاهد تحولی خارق العاده در زمینه بهبود شرایط اجتماعی بود. منتهی بر خلاف این تحول عمیق، واقعیتی موازی نهفته است که بیانگر سرکوب ظالمانه و مستمر علیه ده‌ها مدافع و فعال حقوق بشری عربستانی است.
این سازمان حقوق بشری گفت: مقامات سعودی دست‌کم ۳۵ فعال صلح‌طلب حقوق بشری را پس از محکوم کردن آنها به حبس‌های طولانی مدت و ممنوعیت سفر، در برخی موارد صرفاً به دلیل توئیت‌هایی درباره اصلاحات سیاسی، خودسرانه بازداشت کرده است. منتهی علیرغم اینکه بعضی از این افراد مدت زمان محکومیتشان را هم گذرانده‌اند، هنوز هم آزاد نیستند.
در گزارش سازمان عفو بین‌الملل نام‌هایی همچون “لجین الهذلول”، “رائف بدوی”،‌ “سمر بدوی”،‌ “نسیمه الساده” و “عبدالرحمن السدحان” به چشم می‌خورد و آمده است: این نام‌ها تنها بخشی از لیست بلند بالای فعالان و مدافعان حقوق بشر عربستانی می‌باشد که یا در زندان هستند یا از سفر منع شده‌اند.
این سازمان خارطرنشان کرد که ممنوعیت سفر خودسرانه گاهی اوقات بدون حکم دادگاه اعمال می‌شود و مردم تنها زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که در فرودگاه‌ها یا گذرگاه‌های مرزی، از خروج آنها جلوگیری می‌کنندو این نیز یکی دیگر از اقدامات منافی حقوق بشر و نادیده گرفتن حقوق مدافعان این حوزه است.
تأثیر این ممنوعیت در بسیاری از موارد به بستگان فعالان مقیم عربستان که در خارج از کشور حضور دارند نیز می‌رسد که منجر به جدایی خانواده‌ها و ایجاد رنج غیرقابل تحمل می‌شود.
به عنوان مثال این سازمان اعلام کرد که ۱۹ تن از اعضای خانواده شیخ سلمان العوده که با مجازات اعدام مواجه است، صرفاً به دلیل خویشاوندی با وی، مشمول ممنوعیت سفر غیرقانونی، غیرموجه و نامحدود هستند.
این سازمان در پایان فراخوان خود گفت: طومار را امضا کنید و از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بخواهید که ممنوعیت‌های سفر خودسرانه علیه فعالان زن و مرد، مدافعان حقوق بشر و اعضای خانواده‌های آنها را لغو کند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا