بین الملل

عقب‌نشینی از حضور در کنفرانس صلح اوکراین؛ تعداد کشورها «آب» رفت!

براساس گزارش رسانه‌های غربی، شمار کشورهایی که قصد شرکت‌ در کنفرانس «صلح اوکراین» در سوئیس را دارند، کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرویس پوشش‌دهنده حوزه اوکراین «رادیو آزادی» اعلام کرد که برخی کشورها از برنامه‌شان برای حضور در کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس، عقب‌نشینی کرده‌اند و بدین ترتیب تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس از ۹۳ به ۷۸ تقلیل یافته است.

در این گزارش که به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که نخواستند نامشان فاش شوند، منتشر شده، نام کشورهای انصراف‌دهنده ذکر نشده است. به گفته یکی از این دیپلمات‌ها، احتمال افزایش تعداد کشورهای انصرافی همچنان وجود دارد.

سرگئی نیکفوروف، سخنگوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از افشای تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس خودداری کرد و در این‌باره گفت: تمایلی نداریم که تعداد نهایی (کشورها) را اعلام کنیم.

سوئیس قرار است طی روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در منطقه کوهستانی بورگن‌اشتوک میزبان این کنفرانس باشد. وزارت خارجه این کشور پیش‌تر اعلام کرد که «بِرن» بیش از ۱۶۰ هیات دیپلماتیک از جمله هیات‌هایی از جی ۷، جی ۲۰ و بریکس را به این کنفرانس دعوت کرده است.

براساس اعلام مقامات سوئیسی، روسیه دعوت نشده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره این مساله تاکید کرد که مسکو به حضور در جایی که از آن استقبال نمی‌کنند، اصراری ندارد.

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این کنفرانس «به هیچ‌جا نخواهد رسید و روسیه از جانب غرب تمایلی برای بازی عادلانه نمی‌بیند». مسکو بارها تاکید کرده است که از مذاکره و حل و فصل دیپلماتیک مخاصمه با اوکراین استقبال می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا