بین الملل

عمران خان: "دولت وارداتی" پاکستان مستاصل است

عمران خان در واکنش به اتفاقات اخیر کشورش از جمله اقدام اخیر دادگاهی در پاکستان در طرح اتهام تروریسم علیه این نخست وزیر سابق پاکستان و تعیین وثیقه برای او تاکید کرد که دولت فعلی پاکستان تمامی اعتبار خود را از دست داده و تلاش می کند او را در عرصه سیاست ممنوع الفعالیت کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه خبری راشاتودی، روز پنجشنبه دادگاهی در پاکستان برای عمران خان که متهم به تروریسم شده حکم وثیقه موقت صادر کرد. این حکم این سیاستمدار را تا اول سپتامبر از بازداشت مصون نگه می دارد و پس از آن وی باید وثیقه خود را تمدید کند.
عمران خان پس از صدور این حکم به صورت زنده با پایگاه راشاتودی مصاحبه کرده و اتهامات مطرح شده علیه خود را صرفاً سیاسی و تلاشی آشکار برای رد صلاحیت کردنش از فعالیت سیاستی دانست. این نخست وزیر سابق پاکستان جدای از متهم شدنش به تروریسم، در چند ماه گذشته با چالش‌های حقوقی متعددی از جمله اتهام پنهان‌ کردن دارایی‌ها، پولشویی و دریافت کمک‌های مالی غیرقانونی از اتباع خارجی برای حزبش موسوم به حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) روبرو شده است.
عمران خان به راشا تودی گفت: دولت فعلی پاکستان “همه اعتبار خود را از دست داده است و به همین دلیل کمبود اعتبار خودش را با تحمیل این اقدامات سختگیرانه بر ما جبران می‌کند. آنها رسانه‌ها را و خبرنگاران را سرکوب می‌کنند.”
این نخست‌وزیر سابق پاکستان قاطعانه اتهام تحریک به “تروریسم” علیه خود را رد کرد و توضیح داد که طرح این اتهامات علیه وی ناشی از اظهاراتش درباره ربودن، شکنجه و آزار جنسی پلیس علیه یکی از مقامات نزدیک به خودش است. خان گفت که او صرفاً متعهد شده به اینکه در مورد این حادثه ادعایی اقدام قانونی کند و اظهارات او هیچ ربطی به تحریک تروریسم نداشته‌اند.
او ادعا کرد که با این حال، مقامات پاکستان “آنقدر مستأصل هستند که این موضوع را به یک پرونده تروریستی تبدیل کردند.”
نخست‌وزیر سابق پاکستان افزود: آنها سعی می‌کنند مرا از فعالیت سیاسی منع کنند، زیرا یک پرونده توهین علیه من وجود دارد».
عمران خان که در ماه آوریل با دریافت رای عدم اعتماد از سوی پارلمان برکنار شد، گفت که مقامات جدید پاکستان ابتدا امیدوار بودند که محبوبیت وی پس از برکنار شدنش از قدرت کاهش یابد. چنین برکناری هایی یک اتفاق رایج در پاکستان بوده و هیچ نخست وزیری در پاکستان از زمان تأسیس این کشور در پایان حکومت امپراتوری انگلیس، دوره نخست وزیری خود را کامل طی نکرده است. عمران خان تاکید کرد، این نوع حمایتی که از او با به خیابان آمدن “میلیونها نفر” در پاکستان به عمل آمد، در تاریخ پاکستان بی‌سابقه بوده است.
عمران خان گفت، از یک طرف خوشحال است که پرونده دادگاهی او حمایت عمومی بی‌سابقه‌ای را نصیب حزبش کرده است. او ادامه داد، اما از سوی دیگر “هم اکنون زمان بدی برای پاکستان است، زیرا ما در حال تنزل به سمت فاشیسم هستیم. ما دولتی داریم که هیچ اعتباری در بین مردم ندارد.” وی دولت فعلی پاکستان را دولتی “وارداتی” توصیف کرد.
نخست‌وزیر سابق پاکستان این ادعا را تکرار کرد که برکناری او یک “توطئه با حمایت خارجی” بوده است. عمران خان در ادامه مدعی شد که محتوای یک گفتگو بین سفیر پاکستان در واشنگتن و معاون وزیر امور خارجه آمریکا را در اختیار دارد که در آن این مقام ارشد آمریکایی این تهدید را نزد این دیپلمات مطرح کرد،  “چنانچه عمران خان از سمت نخست وزیری با یک رای عدم اعتمادی که هنوز مطرح نشده برکنار نشود در غیر این صورت پیامدهایی برای پاکستان وجود خواهد داشت.”
عمران خان خاطرنشان کرد: ” او (سفیر آمریکا) سفری را که من به روسیه انجام دادم مطرح می کند، آن را یکی از دلایل این درخواست ذکر می کند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا