بین الملل

عکس گرفتن زلنسکی با اف- 16 و ادعای دریافت 42 فروند از این نوع جت


رئیس جمهور اوکراین در حالی از دریافت 42 فروند اف-16 خبر داده که تحلیلگران بر این باورند روسیه می‌تواند جنگنده‌های غربی اوکراین را در پایگاه‌های هوایی شناسایی و هدف قرار دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه مدعی شد که این کشور تا چندی دیگر به ۴۲ فروند جنگنده «اف-۱۶» مجهز خواهد شد.

به گزارش وبگاه «پراودا» ولودیمیر زلنسکی که به هلند سفر کرده است، اعلام کرد که ۴۲ جنگنده اف-۱۶  به زودی در آسمان اوکراین خواهند بود. زلنسکی با اعلام این خبر از «مارک روته» نخست وزیر هلند تشکر کرد و با او مقابل یک اف-۱۶ عکس سلفی گرفت.

پیش از این، ویدئویی از زلنسکی در حال قدم زدن در یک پایگاه نظامی در هلند و تماشای جنگنده‌های اف-۱۶ در فضای مجازی منتشر شده بود.

جمعه گذشته بود که منابع آمریکایی خبر دادند دولت جو بایدن با ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ توسط هلند و دانمارک به اوکراین، بعد از اتمام برنامه آموزشی خلبانان اوکراینی برای پرواز با این هواپیماهای جنگی، موافقت کرده است.

ولودیمیر زلنسکی در حالی به هلند سفر کرده که او روز گذشته در سوئد با مقام‌های این کشور دیدار و درباره ادامه دریافت کمک‌های تسلیحاتی و اقتصادی کشورهای غربی برای جنگ با روسیه رایزنی کرده بود.

کارشناسان امور هوانوردی بر این باورند که اگر اوکراین جنگنده‌های« اف-۱۶» را از ایالات متحده دریافت کند، این جت‌ها چندان دوام نخواهند آورد و روسیه به راحتی آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

وبگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» به نقل از یک کارشناس هوانوردی نوشت که جنگنده اف-۱۶ آنقدر شکننده است که به پایگاه‌های هوایی ویژه نیاز دارد و این پایگاه‌ها می‌توانند توسط روسیه شناسایی و هدف قرار گیرند.

«جاستین برونک» کارشناس اندیشکده انگلیسی «روسی» گفت: «جنگنده اف-۱۶ ورودی هوای بزرگ در زیر دماغه دارد که همه چیز را مستقیما از زمین به درون خود می‌مکد. بنابراین جت‌ها به پایگاه‌های هوایی بسیار تمیز و خوب نیاز دارند.»

برونک گفت: «باید کارهای زیادی انجام داد تا باندهای قدیمی اوکراینی به اندازه کافی تمیز شوند تا بدون خطر و بدون آسیب دیدن موتورها بتوان از جنگنده  اف-۱۶ استفاده کرد. علاوه بر این، بسیاری از فرودگاه‌های اوکراین برای استفاده این جنگنده بسیار کوتاه هستند.»

برونک افزود که برای ماهواره‌های روسیه اینگونه تحرکات به وضوح قابل مشاهده است. وی گفت: «همه پایگاه‌های هوایی اوکراین و کل این کشور در تیررس موشک‌های بالستیک و کروز روسیه هستند.»

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا