بین الملل

فرصت آفرینی جنگ اوکراین برای شرکت تسلیحات‌سازی کره جنوبی

نشریه فایننشال تایمز گزارش داد، یکی از بزرگترین شرکتهای تسلیحات سازی کره جنوبی به سبب موقعیتی که جنگ اوکراین فراهم کرده و کشورهای اروپایی را به افزایش بودجه‌های نظامی خود وا داشته، در حال تبدیل شدن به یکی از عمده‌ترین تامین کنندگان سلاح برای اعضای ناتو در مواجهه با “جهش تقاضا” از جانب کشورهای اروپایی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از فایننشال تایمز، این شرکت مشهور به شرکت “هانوها” یک شرکت متخصص در ساخت تسلیحات توپخانه‌ای و خودروهای زرهی بوده و سال 2014 در پی مناقشه مربوط به اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاکش وارد بازار نظامی اروپا شده و در گام اول به یک مقاطعه کار نظامی لهستانی برای ساخت توپخانه‌های خودکششی هوویتزر مدل “کراب”( Krab) مجوز داد.
از آن زمان، این شرکت به صادر کردن انواع توپخانه های هوویتزر خودکششی 155 میلی متری مدل K9 به عنوان یک توپخانه سازگار با ناتو به کشورهایی نظیر فنلاند، نروژ، استونی و ترکیه اقدام کرده است. سون جائه ایل، مدیر اجرایی شرکت هانوها دیفنس، در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز در مقر شرکتش در شهر سئول گفت: ما توانسته‌ایم حتی با وجود فاصله دوری که از اروپا داریم به عنوان یک شریک بسیار قابل اعتماد ظاهر شویم.
شرکت هانوها دیفنس یکی از شرکت‌های تابعه گروه هانوها، هفتمین شرکت خوشه‌ای بزرگ کره جنوبی بوده و پس از آنکه شرکت مادر آن اقدام به خرید شرکت نظامی وابسته به برند سامسونگ تحت عنوان شرکت “سامسونگ تکوین” در سال 2015 کرد توانست جای پای خود در سطح جهانی را تقویت کند. پس از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین در ماه فوریه، کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع بیش از 200 میلیارد یورو افزایش بودجه نظامی خود را اعلام کردند.
آژانس دفاعی اروپا وابسته به اتحادیه اروپا، اعلام کرده که یکی از اولویتهای مهمش در کوتاه مدت جبران و پر کردن ذخایر تسلیحاتی خالی شده در این قاره از بابت حمایت از اوکراین و جایگزین ساختن تجهیزات قدیمی منسوخ شده متعلق به دوران شوروی سابق، عمدتا در اعضای شرقی این اتحادیه است.
سون گفت: “هدف نهایی ما به موجب تقویت جای پایمان در سطح جهانی به ویژه در اروپا، این است که به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای خود ناتو از جمله با ایجاد شراکت های فراوان با شرکتهای محلی در اروپا ظاهر شویم.”
 دیپلمات‌ها در سئول “دیپلماسی فروش” را یکی از اولویت‌های یون سوک یول، رئیس‌جمهور محافظه‌کار کره جنوبی به هنگام شرکتش در اجلاس اخیر سران ناتو در مادرید توصیف کردند. او اولین رهبر کشورش بود که در اجلاس سران ناتو شرکت کرد.
به گفته یک منبع آگاه، افزایش تقاضاها نسبت به تسلیحات این شرکت عمدتا از ناحیه کشورهای پیمان ورشوی سابق مانند لهستان که فهرستی از تانک‌ها، تسلیحات خودکششی و خودروهای جنگی پیاده نظام را ارائه کرده مطرح شده است. لهستان همچنین به دنبال جایگزین سازی 50 عدد از توپخانه های هویتزر 155 میلی متری مدل “کراب” است که ماه گذشته میلادی به اوکراین صادر کرد. یک دیپلمات غربی گفت که این توپخانه های کراب نمی توانستند بدون اخذ موافقت دولت کره به اوکراین فرستاده شوند و این انتقال را “لحظه ای مهم” توصیف کرد.
تحلیلگران و کارشناسان گفتند سئول در گذشته تمایلی به اینکه مسکو یا پکن را ناراحت کند نداشته است. سون گفت که چندین کشور علاقه ویژه ای به خودروی جنگی پیاده نظام “ردبک” (Redback) ساخت شرکت هانوها که مجهز به فناوری طراحی شده برای فرار از شناسایی و رهگیری موشکهای ضد تانک است،پیدا کرده‌اند.
سون تاکید کرد که تمرکز اخیر روسیه بر تولید تجهیزات دفاعی پیشرفته فرصتی برای شرکت‌های تسلیحات ساز بود تا “تجهیزات متعارف سطح متوسط ​​مانند هوویتزرها، تانک‌های جنگی اصلی و سایر خودروهای زرهی” را تأمین کنند. او هند را به عنوان نمونه ای از کشورهایی معرفی کرد که  شرکت هانوها با وجود سابقه روابط این کشور با روسیه، قراردادهایی را با آن منعقد کرده است.
سون گفت: ما شاهد تحرک دولت هند در راستای دور شدن از توانمندی های تسلیحاتی ساخت روسیه و استفاده از تکنولوژی‌های آنها هستیم بنا براین انتظار داریم که فرصتها برای ما افزایش یابد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا