بین الملل

فرمانده یمنی: ائتلاف سعودی در حال تجدید قوا در جنوب و شرق یمن است


رئیس سازمان اطلاعات نظامی در وزارت دفاع یمن خبر داد که مزدوران ائتلاف سعودی از آتش‌بس سوء استفاده کردند و در حال تجدید قوا در جبهه‌های جنوبی و شرقی یمن هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عبدالله یحیى الحاکم رئیس سازمان اطلاعات نظامی در وزارت دفاع یمن امروز یکشنبه میزبان آنتونی هایوارد مشاور نظامی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود.

پایگاه خبری انصارالله گزارش داد، در این دیدار، مسائل مختلف مربوط به آتش‌بس و راههای برقراری صلح در یمن بررسی شد. الحاکم، گفت که سران یمن به دنبال صلح عادلانه و شرافتمندانه‌ای هستند که تمامیت ارضی، استقلال، عزت و کرامت این کشور را حفظ کند.

وی با بیان اینکه ائتلاف سعودی در روند صلح، مانع‌تراشی می‌کند، تأکید کرد: اقدامات پنهانی طرف مقابل در زمینه‌های سیاسی، دیپلماتیک، محاصره و مواضع جدید به دقت، رصد می‌شود. ما همان طور که آماده صلح هستیم، آماده بدترین احتمالات نیز هستیم.

این فرمانده یمنی با اشاره به اینکه مزدوران ائتلاف سعودی از آتش‌بس سوء استفاده کردند و در حال تجدید قوا در جبهه‌های جنوبی و شرقی یمن هستند، تصریح کرد، ائتلاف سعودی باید هرج‌ومرجی را که در منطقه ساحلی و عدن و به صورت کلی در جنوب یمن پدید آورده است، مهار کند.

الحاکم با تأکید بر لزوم افزایش اعتماد در آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی، گفت که باید سایر مسائل انسانی حل شده و همه اسرای یمن هم آزاد شوند.

هایوارد هم با این ادعا که در راستای صلح و آتش‌بس تلاش خواهد کرد، گفت که باید تمامی مشکلات مربوط فرآیند صلح، حل شود.

در همین ارتباط، عبدالقادر المرتضی رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن به تازگی خبر داد که قرار است به زودی شمار دیگری از اسرای یمنی و ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آزاد شوند.

المرتضی گفت: همچنان منتظر تشکیل کمیته‌ها هستیم تا بازدید از زندانها توسط طرفین (یمن و ائتلاف سعودی) صورت گیرد که این مسئله بنا بر توافق قبلی است؛ البته مزدوران [وابسته به ائتلاف] مانع‌تراشی کرده و پیش‌شرط تعیین می‌کنند.

اخیرا هیأتهای رسمی از عربستان و عمان برای بررسی پرونده تبادل اسرا و آتش‌بس در یمن، وارد صنعا شدند. این نخستین سفر هیأت سعودی به صنعا از آغاز جنگ همه‌جانبه علیه یمن بود که از فرورین ۱۳۹۴ آغاز شد و خسارات و تلفات زیادی به ملت یمن تحمیل کرد. این جنگ باعث شده صدها هزار یمنی کشته  و دهها میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شود.

وی با بیان اینکه یمن امیدوار است در خصوص بازدید از زندانهای اسرا، هیچ مانع‌تراشی صورت نگیرد، تصریح کرد: قرار است که در دور بعدی، هزار و ۴۰۰ نفر از طرفین آزاد شوند و اگر بر سر گسترش دامنه [تبادل اسرا] توافق شود، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم».

این مقام یمنی خاطر نشان کرد: آمریکاییها در برهه‌های گذشته، از روند صلح مانع‌تراشی کردند. آنان در هر دور از مذاکرات بر سر پرونده اسرا، از هر گونه پیشرفتی جلولگیری می‌کنند و در تلاشند در این روند، مانع ایجاد کنند.

این مقام یمنی، اواخر فروردین ماه گذشته از آزادی شمار دیگری از زندانیان ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی خبر داد و گفت: کمیته ملی امور اسرا در راستای اجرای دستور  عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر انقلاب یمن، ۷۷ نفر از اسرای ائتلاف سعودی را آزاد کرده است که شامل دهها نفر از افراد بیمار و سالمند است.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا