بین الملل

فضاسازی جدید غرب؛ ادعای حمله بدون سلاح روسیه به اوکراین


بعد از فروکش کردن التهابات با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین، وزیر خارجه فرانسه در جوسازی جدید گفت که اگر مسکو استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد، این اقدام “حمله بدون سلاح” خواهد بود.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت که گام روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین، “حمله بدون سلاح” خواهد بود.

به گزارش رویترز، مجلس عوام روسیه روز سه‌شنبه به درخواست از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در منطقه «دونباس» رای داد. ژان ایو لودریان در واکنش در یک جلسه استماع پارلمان این کشور گفت: اگر این امر اعمال شود، وضعیت غیرممکن خواهد بود و نوعی حمله بدون سلاح خواهد بود. این امر نقض حاکمیت اوکراین خواهد بود.

فرانسه، در کنار آلمان، روسیه و اوکراین، گروه موسوم به نرماندی را تشکیل می‌دهند که برای پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین ایجاد شده است. از سوی دیگر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه به مسکو درباره به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین هشدار داد.

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: اگر این اتفاق بیفتد، یک بار دیگر نقض آشکار تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین خواهد بود، زیرا شکی نیست که دونتسک و لوهانسک بخشی از اوکراین در داخل مرزهای شناخته شده بین‌المللی هستند. بنابراین چنین به رسمیت شناختی نقض قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین خواهد بود. علاوه بر این، نقض توافقنامه‌های مینسک نیز خواهد بود، بنابراین یافتن راه حل سیاسی بر اساس توافقات مینسک را دشوارتر خواهد کرد.

بعد از هفته‌ها جوسازی و ادعای غرب درباره قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین و حتی تعیین تاریخ آن، کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که برخی از نیروهایش پس از تمرین در نزدیکی اوکراین به پایگاه خود بازمی‌گردند و هشدارهای غرب در مورد تهاجم احتمالی را مورد تمسخر قرار می‌دهد، اما ناتو و ایالات متحده گفتند که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر کاهش تنش که بتواند از جنگ جلوگیری کند مشاهده نکرده‌اند. 

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه سه‌شنبه در سخنانی مدعی شد که واشنگتن همچنان آماده گزینه دیپلماسی با روسیه برای حل بحران است. وی افزود: حمله روسیه به اوکراین همچنان امکان‌پذیر است و باید به دیپلماسی تمام فرصت‌های پیروزی در خصوص بحران اوکراین را بدهیم.

 همزمان با اعلام روسیه مبنی بر بازگشت نظامیان این کشور از مرز با اوکراین پس از اتمام تمرین‌های نظامی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که پروپاگاندای کشورهای غربی درباره جنگ شکست خورده است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: ۱۵ فوریه ۲۰۲۲ در تاریخ به عنوان روزی ثبت خواهد شد که پروپاگاندای غرب درباره جنگ شکست خورد. او گفت غرب بدون شلیک یک گلوله شرمسار و تخریب شد.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از آن بیان شده که وبگاه شبکه خبری بلومبرگ روز شنبه با استناد به مقام‌های بدون نام آمریکایی گزارش داد که حمله روسیه به اوکراین ممکن است از همین سه‌شنبه آغاز شود. بلومبرگ مدعی شده بود که حمله احتمالی روسیه ممکن است پس از بروز یک اقدام تحریک‌آمیز در منطقه دونباس یا کی‌یف آغاز شود. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم چند روز پیش به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که عملیات نظامی ممکن است هر لحظه آغاز شود. او زمان آغاز حمله احتمالی را قبل از پایان بازی‌های المپیک اعلام کرده بود.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا