بین الملل

قانونگذار آمریکایی: در صورت تحرکات بیشتر ترکیه در قبرس تحریم‌هایی در راه خواهد بود


یک قانونگذار آمریکایی با انتقاد از سیاست‌های ترکیه در قبال قبرس اظهار داشت در صورت تحرکات بیشتر ترکیه در منطقه، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک قانونگذار آمریکایی روز یکشنبه از سیاست‌های ترکیه در قبال قبرس انتقاد کرد و اظهار داشت در صورتی که ترکیه به تحرکات بیشتر در منطقه محصور شده در «فاماگوستا» ادامه دهد، تحریم‌هایی علیه  این کشور اعمال شود.

به نوشته وبگاه «قبرس میل»، «باب منندز» قانونگذار آمریکایی که در قبرس حضور دارد، گفت: «از رویکرد انگیزشی هویج و چماق می‌توان برای دادن انگیزه به ترکیه برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی قبرس استفاده کرد.»

وی گفت: «ترکیه باید قبل ازعضویت در اتحادیه اروپا مسائل مختلفی را حل کند و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور عضو باید یک نیاز اساسی باشد.»

 قبرس از سال ۱۹۷۴ و به دنبال حمله ارتش ترکیه دو قسمت شده است. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، یگان‌های ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. هم اینک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه‌ای که جمهوری خود خوانده قبرس ترک نشین را از جنوب جدا می‌کند، گشت‌زنی می‌کنند.

منندز افزود: «اگر شاهد فعالیت بیشتر ترکیه در واروشا باشیم، باید تحریم‌ها را به عنوان ابزاری برای جلوگیری از این نوع فعالیت‌ها بدانیم.»

منندز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته تا قطعنامه‌ای را در محکومیت اقدامات اخیر ترکیه در منطقه حائل در پیلا تصویب کند.

این قانونگذار آمریکایی با اشاره به استقرار ۴۰۰۰۰ نظامی ترکیه در قبرس ترک‌نشین و مبدل کردن آن به یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان، تهدید ترکیه را بسیار جدی خواند.

وزیر خارجه ترکیه اخیرا پس از انتقاد شورای امنیت سازمان ملل از ساخت‌ وساز این کشور در  قبرس ترک‌نشین در منطقه حائل  بین دو  قبرس و محکومیت حمله به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل،  این نهاد را متهم کرد که بی‌طرفی خود را نقض کرده است.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا