بین الملل

قدردانی علی اف از واشنگتن بابت تلاش برای عادی‌سازی روابط باکو و ایروان


رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نامه به همتای آمریکایی خود، از او بابت تلاش‌های این کشور برای عادی سازی روابط با ارمنستان قدردانی کرد و به تمجید از روابط خوب باکو و واشنگتن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نامه به جو بایدن، چهارم جولای «روز استقلال ایالات متحده آمریکا» را به او تبریک گفت و بر عزم باکو برای تقویت روابط با واشنگتن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی «آذرتاج» جمهوری آذربایجان، علی اف در این نامه نوشت: «روابط جمهوری آذربایجان و ایالات متحده آمریکا به صورت پویا توسعه پیدا کرده؛ روابطی که ریشه در دوستی و همکاری دارد و به سطح مشارکت راهبردی در تعدادی از زمینه‌ها ارتقا یافته است. مقابله با چالش‌های جهانی و مقابله با تروریسم بین‌المللی، تلاش‌های مشترک فعال و سازنده در مسائل امنیتی و تعامل در طیف گسترده‌ای در حوزه اقتصادی از جمله عوامل اصلی تعیین‌کننده روابط دوجانبه ما هستند».

 رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان خطاب به بایدن ادامه داد: «همکاری مهم ما در بخش انرژی، مایه خوشحالی است. ایالات متحده در تمام مرحله حامی قاطع و ثابت سیاست انرژی (جمهوری) آذربایجان بوده است. ما برای همکاری نزدیک بین کشورهایمان در تضمین امنیت انرژی و حمایت همه جانبه ایالات متحده از طرح‌های فراملی بزرگ که توسط ما اجرا می‌شود، به طور ویژه ارزش قائلیم».

او از مواضع آمریکا در قبال تنش‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان تمجید کرد و نوشت: « در حال حاضر، محیط مساعدی برای ایجاد صلح پایدار در قفقاز جنوبی پدید آمده است. ما از تلاش‌های ایالات متحده در عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان و روند آماده سازی توافقنامه صلح مطابق با هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل بسیار قدردانی می‌کنیم».

الهام علی اف بر عزم خود و دولت جمهوری آذربایجان برای تقویت روابط و پیوندها با آمریکا تاکید کرد و افزود: « من اطمینان دارم که ما به تلاش‌های پیگیر خود برای توسعه و تحکیم مشارکت آذربایجان و ایالات متحده ادامه خواهیم داد؛ شراکتی که از اعتماد و حمایت متقابل نشات می‌گیرد و در راستای منافع کشورهای ما و به نفع سعادت مردم ما (دو کشور) است».

وی در پایان نامه خطاب به بایدن افزود: « در این روز به یاد ماندنی، فرصت را مغتنم شمرده و برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون و برای مردم ایالات متحده آمریکا که دوست آذربایجان هستند، آرزوی سعادت پایدار دارم».

نامه الهام علی اف در شرایطی صادر شده که هفته گذشته آمریکا در واشنگتن میزبان نشست وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان بود. آنتونی بلینکن بعد از این نشست درباره ادامه تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان اظهارنظر کرده بود.

به رغم تحرکات آمریکایی‌ها برای ایفای نقش در زمینه روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مقام‌های روسیه درباره اهداف پشت پرده آمریکا در این باره هشدار داده‌اند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این باره گفته بود، باکو و ایروان متوجه هستند که غرب قصد واقعی برای پیشبرد راه‌حل صلح آمیز بین آن‌ها ندارد.

لاوروف افزود: «متاسفانه آنچه ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال حاضر انجام می‌دهند، از تمایل ناچیز برای کمک به آن‌ها (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) برای رسیدن به یک توافق حکایت دارد اما نشان‌دهنده برنامه‌های آن‌ها (غرب) برای کسب پایگاه در منطقه و دور زدن منافع قانونی روسیه و تثبیت خود به عنوان نیرویی که نقش تعیین‌کننده در اینجا ایفا می‌کند، است».

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا