بین الملل

ماموریت سازمان ملل در مالی از سرگرفته می‌شود

وزیر خارجه مالی تصریح کرد، با از سرگیری فعالیت هیئت سازمان ملل در مالی (مینوسما) که اخیرا به حالت تعلیق درآدمده بود، موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، عبدالله دیوب، وزیر خارجه مالی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: از فردا (دوشنبه) فعالیت تناوبی و چرخشی یگان‌های هیئت سازمان ملل در مالی (مینوسما) که حدود یک ماه است به حالت تعلیق درآمده، با سازوکار توافقی جدید ازسرگرفته خواهد شد.
دیوب اظهار کرد: مینوسما با تصمیمات جدید موافقت کرد و آنها را به اطلاع تمامی کشورهایی که نیروهایشان مشارکت دارند، رساند و هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت.
میریام دیسابلیس، سخنگوی مینوسما نیز تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود فعالیت چرخشی یگان‌ها دوشنبه آغاز شود.
وزیر خارجه مالی در ادامه گفت:  پیش از این آنها (یگان‌ها) ما را غافلگیر می‌کردند، ما به این وضعیت پایان دادیم و اکنون تمامی درخواست‌ها از طریق مینوسما انجام می‌شود و این هیئت در یک یادداشت شفاهی درخواست‌ها را تایید کرده و آنها را به وزارت امور خارجه ارسال می‌کند.
 تاریخ ۱۴ ژوئیه وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی مالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از دستگیری ۴۹ سرباز به دلیل ورود غیرمجاز به این کشور از ساحل عاج، ماموریت ثبات سازمان ملل متحد در مالی موسوم به “مینوسما” را به حالت تعلیق درآورد.
در این بیانیه آمده بود: برنامه‌ها تا زمان برگزاری جلسه هماهنگی بین کشور مالی و مینوسما به حالت تعلیق در آمده است.
فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از تعلیق برنامه نیروهای حافظ صلح، خواستار حل این موضوع شد. وی اذعان داشت: این ماموریت برای اثربخشی عملیاتی ماموریت و ایمنی و امنیت کارمندان آن بسیار مهم است، تمام تلاش‌ها برای یک راه حل فوری باید به کار گرفته شود.
آلمان روز جمعه ضمن محکومیت اقدام مقامات مالی از صدور مجوزی برای پرواز هواپیماهای این کشور، اعلام کرد که بخش عمده فعالیت‌های نظامی خود در مالی را که در چارچوب هیئت سازمان ملل (مینوسما) انجام می‌شدند، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.
سخنگوی وزارت دفاع آلمان اظهار کرد: دولت مالی بار دیگر از صدور مجوز پرواز برای هواپیمایی که قرار بود امکان فعالیت چرخشی اعضای کادر را فراهم کند، امتناع کرد، در نتیجه تصمیم گرفتیم عملیات‌های شناسایی و پروازهای بالگردهایمان را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآوریم چرا که دیگر امکان حمایت از هیئت سازمان ملل در سطح عملیاتی وجود ندارد.
بر خلاف آنچه سادیو کامارا، وزیر دفاع مالی پنج‌شنبه در گفتگویی تلفنی به کریستینه لامبرشت، همتای آلمانی خود گفته شود، باز هم به هواپیماهای آلمانی اجازه پرواز در آسمان مالی داده نمی‌شود.
دیوب پاسخ داد: آلمان باید شرایط جدید را رعایت کند، وزیر دفاع آنها زمانی که تعلیق عملیات‌هایشان را اعلام کرد، خیلی زیاده‌روی کرد و ما این تصمیم را نپسندیدیم، رویکرد ما روشن است، ما در مورد مسایلی که به حاکمیت ملی و امنیت ما ضربه بزند، کوتاه نمی‌آییم.
آلمان مه گذشته موافقت کرد تعداد نیروهای خود را در مینوسما، هیئت وابسته به سازمان ملل برای حفظ صلح در مالی تا حداکثر ۱۴۰۰ سرباز افزایش دهد.
شورای نظامی مالی برای مقابله با تهدید گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور و نیز بورکینافاسو و نیجر به جای فرانسه و شرکای بین‌المللی آن، به روسیه تکیه کرد.
اسیمی غویتا، رئیس شورای انتقالی مالی چند روز قبل بر اهمیت حمایت گسترده روسیه از کشورش به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
هیئت مینوسما که حدود ۱۳ هزار نیرو دارد، از سال ۲۰۱۳ در مالی فعالیت دارد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا