بین الملل

ماکرون: نقاب‌ها افتاده است/ نمی‌خواهم کلید قدرت را به لوپن بدهم

رئیس جمهور فرانسه در نخستین نطق پس از انحلال مجمع ملی، تمام احزاب مخالف راست‌افراطی‌ها را به تشکیل ائتلاف دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در نخستین سخنرانی پس از انحلال مجمع ملی به‌دنبال شکست حزبش در انتخابات پارلمان اروپا، از سیاستمداران میانه‌رو در احزاب چپ و راست خواست تا برای شکست راست‌های افراطی‌ در انتخابات سراسری ائتلاف کنند.

ماکرون که رهبر حزب میانه‌گرای «رنساس» را برعهده دارد، گفت که از «مردان و زنان نیک‌سرشت که می‌توانند به افراطیون “نه” بگویند، می‌خواهد تا با اتحاد، برای فرانسه پروژه‌ای مشترک بسازند.»

ماکرون درباره درخواست وی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام اضافه کرد که پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمان اروپا، قادر به چشم‌پوشی و نادیده گرفتن واقعیات سیاسی جدید نبوده است.

وی با اشاره به انتخابات بعدی ریاست جمهوری فرانسه گفت: همه شاهد خروش سیلاب راست‌افراطی هستند. همه می‌گویند که ماکرون کلیدهای(قدرت/ کاخ) را به آنها می‌دهد. من نمی‌خواهم سال ۲۰۲۷ هم کلید را به آنها بدهم.

وی افزود: دو-سوم فرانسوی‌ها خواستار انحلال مجمع ملی بودند و ۵۰ درصد از مردم به افراطی‌ها رای می‌دهند. نمی‌توانستم هیچ کاری نکنم چون مرا به سردرگمی تمام و کمال متهم می‌کردند.

وی با درخواست از میانه‌روها، دموکرات‌ها و حامیان اروپا برای اتحاد جهت شکست راست‌افراطی در انتخابات آخر ماه جاری، اریک سیوتی، رهبر حزب جمهوری‌خواهان فرانسه را به دلیل ابراز تمالی برای تشکیل ائتلاف با حزب «رالی ملی» را مورد انتقاد قرار داد.

ماکرون ادامه داد: از عصر دیروز، نقاب‌ها افتاده و بین کسانی که به‌دنبال کسب رای هستند و آنها که برای فرانسه مبارزه می‌کنند، جنگ درگرفته است. راست‌گرایان قصد تشکیل ائتلاف با راست‌های افراطی را دارند. محافظه‌کاران به میراث شارل دوگل، ژاک شیراک و سارکوزی (روسای جمهور اسبق فرانسه) پشت کرده‌اند.

وی با دفاع از اقداماتش در حوزه اقتصادی از جمله اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی، هشدار داد که هم راست‌های افراطی و هم چپ‌های تندرو فرانسه را در آستانه فاجعه اقتصادی قرار خواهند داد. وی مدعی شد: هر دو حزب افراطی، نقشه فقیر کردن کشور را کشیده‌اند!

براساس نظرسنجی که موسسه افکارسنجی عمومی فرانسه(ایفاپ) انجام داده است، در دور نخست انتخابات پارلمانی این کشور، حزب راست‌گرای «رالی ملی» که رهبری آن را مارین لوپن، رهبر اپوزیسیون فرانسه برعهده دارد، با کسب ۳۵ درصد آراء، حزب ماکرون را شکست خواهد داد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا