بین الملل

متن سند توافق جامع میان روسیه و ایران کاملا هماهنگ شده است

لاوروف:

وزیر خارجه روسیه امروز در سخنانی تصریح کرد: متن سند توافق جامع میان روسیه و ایران کاملا هماهنگ شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه و در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو «بریکس» در «نیژنی نووگورود» (Nizhny Novgorod) در سخنانی گفت: هنوز نمی‌توان توافق جامع بین روسیه و ایران امضا کرد؛ اما متن این سند کاملاً هماهنگ شده است.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: در مورد کار روی یک معاهده دولتی همکاری میان فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، بله؛ با وجود هماهنگی کامل متن، هنوز نمی‌توان آن را امضا کرد. برای امضای این توافقنامه باید چندین اقدام تقنینی رویه‌ای انجام شود.

«سرگئی لاوروف» در این ارتباط افزود که در دیدار با علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران، پایبندی روسیه به این سند را تأیید کرده که «به معنی رساندن روابط میان روسیه و ایران به سطحی کاملاً متفاوت است».

وی سپس افزود: و زمانی که همکاران ایرانی ما غالب مسائل رویه‌ای را که ذکر کردم، حل و فصل کنند، می توانیم این کار را انجام دهیم.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) هم امروز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مسکو و تهران به کار خود در خصوص توافقنامه جامع همکاری دوجانبه ادامه می‌دهند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص اضافه کرده بود که ادامه کار روی توافقنامه جامع همکاری دوجانبه در حالیست که برنامه رویدادهایی خاص ممکن است تغییر کند؛ اما مسکو قصد دارد روابط با تهران را توسعه دهد.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیشتر در واکنش به انتشار خبری مبنی بر تعلیق توافقنامه جامع راهبردی ایران و روسیه در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: روند نهایی شدن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه بر اساس برنامه در حال انجام است. آنچه به عنوان تعلیق توافقنامه اجرایی همکاری دو کشور در رسانه‌ها ذکر شده، نادرست و نتیجه ترجمه غیردقیق اظهارات مقام‌های روسی است.

پیشتر خبری در خبرگزاری روسی ریانوویستی منتشر شد و در آن در خصوص توافقنامه جامع همکاری میان مسکو و تهران مطلبی منتشر شد. برخی‌ها مدعی شده بودند که این خبر به معنی تعلیق توافقنامه جامع همکاری میان روسیه و ایران است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا