بین الملل

مخالفان تونسی خواستار کناره گیری رئیس جمهور شدند

پس از استقبال سرد مردمی از همه پرسی؛

مخالفان تونسی پس از استقبال بسیار کم مردم این کشور از همه پرسی برای قانون اساسی جدید، خواستار کناره گیری رئیس جمهور شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، مخالفان تونسی در همایشی که «جبهه رهایی ملی» متشکل از چندین حزب از جمله جنبش النهضه برگزار کردند، خواستار کناره قیس سعید رئیس جمهوری این کشور از سمت خود شدند.

نجیب الشابی رئیس «جبهه رهایی ملی» طی اظهاراتی در این همایش تاکید کرد که بیش از ۷۵ درصد از مردم همه پرسی را تحریم کردند.

وی افزود: قیس سعید به دنبال مشروعیت بخشی به تصاحب قدرت و مشروع جلوه دادن قانون اساسی استبدادی و مبتنی بر حکومت فردی خود بود، ولی در این زمینه شکست خورد.

الشابی از رئیس جمهور تونس خواست که از سمت خود کناره گیری کرده و زمینه را برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف فراهم کند.

گفتنی است، روز گذشته کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس از مشارکت ۲۷.۵۴ درصدی مردم این کشور در همه پرسی قانون اساسی جدید این کشور خبر داد.

پیش از این تلویزیون رسمی تونس با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کرده بود که ۹۲.۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، با قانون اساسی جدید موافق هستند.

گفتنی است قیس سعید رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند.

در همین رابطه، راشد الغنوشی رئیس حزب النهضه تونس گفته است که شرکت در همه پرسی قانون اساسی جدید فریب مردم و یک بازی حساب شده است که افراد عاقل در آن شرکت نمی‌کنند. الغنوشی گفت که کشور در بدترین وضعیت خود قرار دارد و روند ۲۵ ژوئیه، هرآنچه از آزادی و دموکراسی به دست آوردیم را از ما گرفت.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا