بین الملل

مخالفت مجارستان با تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه


وزیر خارجه مجارستان گفت تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا نظر بدی است اما این اتحادیه ممکن است چنین اقدامی را به هر حال اجرایی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان دوشنبه (۱۹ دسامبر) پیش از نشست شورای انرژی اتحادیه اروپا هشدار داد سقف قیمت گاز نظر بدی است اما اتحادیه اروپا ممکن است چنین اقدامی را به هر حال اجرا کند. 

او در پستی در فیس‌بوک نوشت: «ما [مجارستان] به سقف قیمت گاز نه می‌گوییم زیرا ایمنی عرضه در اولویت است». سیارتو افزود: تعیین قیمت حداکثری ثابت برای عرضه گاز، بد، مضر و خطرناک خواهد بود، اما به نظر می‌رسد با این وجود می‌توان آن را معرفی کرد.

به گزارش راشاتودی، وزیر خارجه مجارستان در ادامه گفت که نشست بعدی در بروکسل برای بوداپست یک نبرد بزرگ دیگر خواهد بود. به گفته وی، «وزرای انرژی اتحادیه اروپا احتملاً هرگز مثل اخیراً به طور مکرر دیدار نکرده‌اند» و افزود اکنون گفت‌وگوها موجه است زیرا بحران انرژی در اروپا وجود دارد. 

در پی افزایش قیمت گاز در اروپا که از تبعات تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته‌هاست در تلاش برای یافتن زمینه مشترک در مورد سقف قیمت پیشنهادی هستند. برخی کشورها ابراز نگرانی کرده‌اند که چنین اقدامی تنها نوسانات بازار را تشدید می‌کند در حالی که سایرین استدلال می‌کنند که سطح قیمت شناور بالاتر از آن بوده که اثرگذار باشد. 

در طرف دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده که این کشور عرضه گاز به اتحادیه ارپا را در صورت تعیین سقف قیمت متوقف خواهد کرد و آن را به مشتریان آسیای تحویل خواهد داد. 

پیش‌تر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با بیان اینکه مسکو هیچ سقفی را برای قیمت نفت خود به‌ رسمیت نمی‌شناسد، گفت روسیه در حال آماده‌سازی اقداماتی برای پاسخ به اتحادیه اروپا در واکنش به تعیین سقف قیمتی است. وی افزود: قیمت نفت روسیه پس از اعمال سقف قیمتی توسط غرب تغییر خواهد کرد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین در اشاره به تحریم‌های ضد روسی غرب در پی جنگ اوکراین، تاکید کرد: تحریم‌ها علیه روسیه به وضوح به کشورهای اروپایی از جمله اقتصاد آلمان آسیب می‌زند و انکار این مسئله هم دشوار است.

پایان پیام/ 


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا