بین الملل

مخالف بی‌ثباتی در دریای چین جنوبی هستیم

حمایت مجدد مسکو از چین واحد؛

سخنگوی روسیه با تاکید بر اینکه تایوان بخشی از چین است، از تلاش برخی کشورها در سوء استفاده از انتخابات داخلی در تایوان برای فشار بر پکن و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه جنوب شرق آسیا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی اعلام کرد که مسکو از «نیروهای خارجی» می‌خواهد که با توجه به انتخابات در تایوان از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند.

بر همین اساس، پایگاه خبری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسأله دو سوی تنگه تایوان یک موضوع داخلی چین است.

زاخارووا افزود: «هر گونه تلاش برخی کشورها برای استفاده از انتخابات تایوان به‌منظور اعمال فشار بر پکن و بر هم زدن موازنه در این تنگه و منطقه، یک اقدام غیرسازنده است و باید از سوی جامعه جهانی محکوم شود.»

وی بدون نام گرفتن از کشور مشخصی گفته است که نیروهای خارجی از اقدامات تحریک‌آمیزی در این منطقه خودداری کنند.

به باور وی، روسیه تایوان را بخشی از چین می‌داند و این موضوع در پیمان‌های مختلف از جمله ماده پنج «پیمان حسن همجواری» میان مسکو و پکن در سال ۲۰۰۱ گنجانیده شده است.

در این پیمان آمده است: «روسیه رسماً اعلام می‌کند که تنها یک چین در جهان وجود دارد و دولت جمهوری خلق چین تنها نماینده و دولت مشروع چین بوده و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است و طرف روسیه با استقلال تایوان به هر نحوی مخالف است.»

این در حالی است که لای چینگ ته، نامزد حزب حاکم ترقی‌خواه دموکراتیک در انتخابات ریاست جمهوری تایوان پیروز شده است.

وی موضع استقلال‌طلبانه دارد و پیروزی او برای چین ناراحت‌کننده است.

براساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، لای ۴۰.۰۵ درصد آرا را کسب کرده است.

طبق اطلاعات، هو یویی از حزب مخالف «کومینتانگ» ۳۳.۴۹ درصد و «کو ون جه» از حزب خلق تایوان ۲۶.۴۶ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا