بین الملل

مدبر: اقدام آمریکا درباره انفجار در نورد استریم، مصداق تروریسم دولتی است


یک کارشناس مسائل بین‌الملل افشاگری هرش، روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی درباره انفجار در خطوط لوله نورد استریم را از آن جهت مهم می‌داند که اقدام تروریستی دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، هنگام تمرین نظامی «عملیات بالتیک ۲۲»، غواصان نیروی دریایی آمریکا مواد منفجره C۴ را که می‌توان از راه دور منفجر کرد، روی خط لوله نورد استریم نصب کردند. ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، ارتش نروژ یک هواپیمای شناسایی P۸ را به بهانه انجام یک عملیات گشت‌زنی عادی، به آب‌های محل فرستاد و بعد از آن، مواد منفجره نصب شده منفجر شد. به دنبال این انفجار، سه خط لوله از چهار خط لوله نورد استریم تخریب شد.» این موارد را سیمور هرش روزنامه‌نگار آمریکایی، در تازه‌ترین افشاگری‌های خود در هفته گذشته منتشر کرد.

مدبر: تازه‌ترین افشارگری هرش مورد توجه نظام بین‌المللی قرار گرفته است

روح‌الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا، درباره تازه‌ترین افشاگری‌ هرش که مورد توجه مقامات چینی و روسی قرار گرفته‌ است، می‌گوید: رخ‌داد بسیار مهمی که این روزها مورد توجه نظام بین‌الملل قرار گرفته افشاگری آقای سیمون هرش یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران و تحلیلگران آمریکایی است. او علاوه بر ستون‌نویسی در روزنامه نیویورکر، چندین جایزه جهانی برای گزارش‌های موثق میدانی گرفته است. افشاگری‌های «جنایات جنگی آمریکا در ویتنام»، «رسوایی واترگیت» و موضوع «شکنجه زندانیان ابوقریب» از جمله افشاگری‌های او درباره آمریکا است.


سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی

انفجار در نورد استریم و جنایت محیط زیستی

وی ‌می‌افزاید: هرش در تازه‌ترین افشاگری خود اعلام کرد که بر اساس منابع موثقی که به دست او رسیده است، بایدن بعد از نشستی که با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان داشت، تصمیم نهایی خود را به سازمان اطلاعات آمریکا و نیروهای برون مرزی این کشور اعلام کرد که در خط لوله‌های نورد استریم انفجار انجام دهند. زمانی که نیروهای «پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو به بهانه رزمایشی با عنوان «عملیات بالتیک ۲۲» در ماه ژوئن؛ برگزار کرده بودند، نیروهای آمریکایی از این فرصت استفاده می کنند و ۷۰۰ کیلوگرم مواد منفجره را در عمق ۶۰ متری دریا با استفاده از غواصان آموزش دیده جای‌گذاری می‌کنند. این مواد منفجره چندماه بعد، در ۲۶ سپتامبر منفجر می‌شود و و زمره جنایات محیط زیستی مطرح می‌شود.

 


عملیات بالتیک 22

تروریستی خواندن انفجار نورد استریم توسط پوتین

این تحلیلگر مسائل روسیه با اشاره به انفجار این خط لوله که شهریورماه سال جاری رخ داد، یادآور می‌شود: خاطرم است در همان زمان آقای پوتین این انفجار را اقدام تروریستی خواند. در همان ساعات ابتدایی بامداد 26 سپتامبر، نیروهای روسی از رصد یک هواپیمای جاسوسی p8 که این نوع هواپیماهای شناسایی متعلق به کشور آمریکا است، در محل انفجار خبر داده بودند. شواهد از هماهنگی نیروهایی آمریکایی با کشورهای دانمارک، لهستان، نروژ و آلمان نشان دارد. این هواپیمای شناسایی در زمان‌های پرواز از کشورهای نروژ و دانمارک سوخت‌گیری کرده بود.

هواپیمای جاسوسی

دست داشتن لهستان، دانمارک و نروژ در انفجار تروریستی نورد استریم 

وی تصریح می‌کند: رادوسلاو سیکورسکی نماینده لهستان در پارلمان اروپا، بلافاصله پس از انفجار با نوشتن متنی در شبکه اجتماعی «توئیتیر» از آمریکایی‌ها قدردانی کرد. آن زمان یک سناتور آمریکایی گفت که این انفجار با چراغ سبز شولتس به آمریکا صورت گرفته است. اما پرسش اینجاست چرا این موضوعات مطرح می‌شود؟ پاسخ آن است که خطوط لوله نورد استریم بیشترین منافع را برای آلمانی‌ها داشت. این طرحی که روس‌ها برای ارسال گاز خود به اروپا انجام دادند به آلمان و از آنجا به اروپای شرقی می‌رسید، منافع ویژه‌ای برای ملت‌های اروپا ایجاد کرده بود. انفجار در این خط لوله با چراغ سبز شولتس نشان می‌دهد که برای صدر اعظم آلمان منافع ملت این کشور در الویت قرار ندارد.


شولتس پشت جایگاه و بایدن در کنار او

آمریکا مصداق بارز یک تروریسم دولتی است

این پژوهشگر مسائل روسیه و آمریکا، تازه‌ترین افشاگری هرش را دارای نکات ویژه‌ای می‌داند و ابراز می‌کند: این افشاگری نشان می‌دهد که آمریکا مصداق بارز یک «تروریسم دولتی» است. چرا که آن‌ها عملیات‌های مختلف -تروریستی- را در نظام بین‌الملل انجام داده‌اند که خسارت‌های آن، گریبان ملت‌های مختلف را گرفته است. طبق کنوانسیون حقوق دریاها و معاهدات بین‌المللی میان دولت‌ها، انفجار این خط لوله که برای ملت‌های اروپا حیاتی به شمار می‌رفت، مصداق بارز «جنایت علیه بشریت» است. طبق افشاگری‌های هرش مقامات آمریکایی با اقدام تروریستی انفجار در خط لوله گازی نورد استریم دست به یک «تروریسم دولتی» مغایر با کنوانسیون دریاها زده‌اند. این اقدام تروریستی نشان می‌دهد، آمریکا برای رسیدن به منافع خود از هر روشی استفاده می‌کند. آمریکایی‌ها از تحریم‌های روسیه و اخلال در انتقال گاز از طریق خطوط لوله نورد استریم بیشترین منفعت را به دست آوردند. بعد از وقوع این انفجار، آمریکا گاز مایع خود را به اروپایی‌ها با قیمت ۶ تا ۱۰ برابر بیشتر از قیمت اصلی به اروپاییان ارائه کرد.

نقش هانتر بایدن در انفجار تروریستی نورد استریم

مدبر با بیان اینکه بحران در اوکراین ریشه آمریکایی دارد، عنوان می‌کند: چندماه پیش مکرون رییس‌جمهوری فرانسه، به دلیل اختلاف قیمت ال‌ان‌جی که در آمریکا تولید و به قیمتی که در فرانسه فروخته می‌شود، اعلام کرد که رفقای آمریکایی ما از فرصت تحریم روسیه برای فروش بیشتر گاز خود بهره می‌برند. یکی از دلایل اصلی بحران اوکراین که ریشه آمریکایی دارد؛ منافع شرکت‌های آمریکایی و کارتل‌هایی است که تحت شراکت کاخ سفید هستند. خصوصا نقش هانتر بایدن، پسر جو بایدن و شرکت‌هایی که او ایجاد کرده در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.


جو و هانتر بایدن

تهدید روسیه توسط آمریکا

این کارشناس مسائل اوراسیا تصریح می‌کند: بایدن پیش از وقوع بحران در اوکراین تهدید کرده بود که اگر جنگی میان روسیه و اوکراین صورت بگیرد به‌طور قطع نورد استریم وجود نخواهد داشت. اینکه رییس‌جمهوری آمریکا بر روی شریان اصلی انرژی دست می‌گذارد و اروپا را تحریم می‌کند، نشان دهنده این است که این اقدام، یک اقدام هدفمند و از پیش تعیین شده و هدایت شده بود. در حقیقت می‌توان گفت این موضوع، یک نمونه از فعالیت‌های کم نظیر تروریستی در نظام بین‌الملل بود. گرچه آمریکایی‌ها اقدامات تروریستی متعددی انجام داده‌اند.


سخنگوی وزیر امور خارجه چین

همکاری چین و روسیه در روشن شدن موضوع نورد استریم

مدبر در پایان با اشاره به صحبت‌های  «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزیر امور خارجه چین درباره انفجار در خط لوله چین،  عنوان می‌کند: سخنگوی وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که باید در باره انفجار در خط لوله نورد استریم تحقیقات عینی صورت گیرد و تمام عاملان آن باید پاسخگو باشند. از سوی دیگر با توجه به صحبت‌های دیروز لاوروف درباره تقویت مشارکت‌های راهبردی با چین نشان می‌دهد که این دو کشور به صورت جدی به دنبال کشف حقیقت درباره نورد استریم هستند و پرونده‌ای را که در این باره باز کرده‌‌اند تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهند کرد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا