بین الملل

مدودف: نیازی به مذاکره با اوکراین نیست؛ دشمن باید به زانو درآید


نایب رئیس شورای امنیت روسیه مذاکره با اوکراین را در حال حاضر غیرضروری خواند و گفت هیچ شانسی برای میانجیگری موفق وجود ندارد مگر این که واقعیت‌های فعلی از جمله بازگشت سرزمین‌های اوکراین به فدراسیون روسیه پذیرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه مذاکره با اوکراین را فعلاً غیرضروری خواند و سه شرط را برای به نتیجه رسیدن هر پیشنهاد صلحی، مطرح کرد. 

رئیس‌جمهور پیشین روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «هنوز نیازی به مذاکره با اوکراین نیست. دشمن باید برای طلب بخشش به زانو درآید». به گفته وی، هیچ شانسی برای میانجیگری موفق وجود ندارد مگر این که طرف‌ها آماده پذیرش واقعیت‌های فعلی از جمله بازگشت سرزمین‌های اوکراین به فدراسیون روسیه باشند. 

وی در ادامه توضیح داد در صورت محقق نشدن سه شرط که مهمترین آن مشارکت دو طرف درگیری است که در حال حاضر وجود ندارد، هیچ طرح صلحی شانسی برای موفقیت ندارد. او دومین شرط را در نظر گرفتن زمینه تاریخی خواند و گفت که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل تا سال ۱۹۹۱ وجود نداشت و بخشی از امپراطوری روسیه است. 

به گفته این مقام ارشد روس، شرط سوم در نظر واقعیت‌های فعلی است و این که بخشی از قلمروی اوکراین به روسیه بازگشته است. 

جده دیروز و امروز (۱۴ تا ۱۵ مرداد) میزبان گفت‌وگوها برای راه‌حل‌های صلح‌آمیز در خصوص بحران اوکراین بوده است. دیروز نشست بین‌المللی جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین پس از چند ساعت گفت‌وگو، همان‌طور که احتمال می‌رفت بدون صدور بیانیه پایانی به اتمام رسید. امروز هم برخی هیأت‌های حاضر در جده در نشست‌های دوگانه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

نمایندگان بیش از ۳۰ کشور از جمله برزیل، بریتانیا، هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، آفریقای جنوبی و همچنین اعضای اتحادیه اروپا در این نشست شرکت داشتند. روسیه به این نشست دعوت نشده بود. «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را از نتایج این نشست‌ها مطلع می‌کند. 

پیش‌تر، رویترز تحلیل کرده بود اوکراین و متحدانش امیدوارند در نشست بین‌المللی جده، بر سر «اصول کلیدی» درباره چگونگی پایان دادن به جنگ توافقی به‌دست آید. امروز یک روزنامه ایتالیایی به نقل از منابع اروپایی گزارش داد شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای اوکراین که در جده عربستان سعودی برگزار شد، تصمیم گرفته‌اند گروه‌های کاری برای بحث درباره طرح صلحی که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده، تشکیل دهند. 

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین پیش از نشست دیروز ادعا کرده بود: «نشست‌های جده بر روی یک فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای متمرکز خواهد بود که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است».

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا