بین الملل

مدیرعامل شرکت سازنده بدنام‌ترین نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی استعفا کرد

شرکت NSO اسرائیلی، سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی “پگاسوس”، در بیانیه‌ای اعلام کرد مدیرعامل این شرکت از منصب خود استعفا داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره،‌ شرکت اسرائیلی NSO، سازنده نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس، روز یکشنبه استعفای “شالیو هولیو”، مدیر عامل این شرکت را اعلام کرد.
براساس بیانیه این شرکت “یارون شوهات”، مدیر عملیات این شرکت جایگزین شالیو هولیو خواهد شد.
طبق گزارش مطبوعات اسرائیلی که در امور فناوری تخصص دارند، این شرکت قصد دارد حدود ۱۰۰ نفر از حدود ۷۰۰ کارمند خود را به عنوان بخشی از این سازماندهی مجدد، اخراج کند.
در بیانیه این شرکت آمده است که کل فعالیت‌های خود را سازماندهی مجدد و عملیات خود را ساده تر خواهد کرد تا یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان باقی بماند و فروش خود را در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) متمرکز می‌کند.
در سال ۲۰۲۱، پس از تحقیقات منتشر شده توسط ۱۷ رسانه بین‌المللی – به رهبری شبکه الجزیره – که از ۱۸ ژوئیه شروع شد، این شرکت در مرکز یک رسوایی جاسوسی جهانی قرار گرفت و تحقیقات نشان داد که برنامه پگاسوس اجازه جاسوسی از ۱۸۰ روزنامه نگار و ۶۰۰ شخصیت سیاسی، ۸۵ فعال حقوق بشر و ۶۵ صاحب شرکت در چندین کشور را داده است.
پگاسوس می‌تواند دوربین یا میکروفن تلفن همراه را هک کرده و اطلاعات آن را دریافت کند.
این شرکت اسرائیلی همیشه تایید کرده است که این نرم افزار را فقط به کشورها و نه اشخاص می‌فروشد و فروش باید از قبل توسط مقامات اسرائیلی تایید شود.
اما افشای این اطلاعات علاوه بر بدهی‌های قبلی این شرکت، بر وضعیت مالی آن تأثیر منفی گذاشت تا جایی که بر اساس اسناد قضایی که توسط خبرگزاری‌های فرانسوی اعلام شد، تداوم و حیات این شرکت اسرائیلی در حوزه فناوری مورد تهدید واقع شده است.
این اسناد همچنین یک نبرد داخلی را بر سر کشورهایی که این شرکت اسرائیلی قرار است نرم‌افزار خود را به آنها بفروشد، نشان می‌دهد. در همین راستا برخی از اعضای عالی این شرکت خواستا فروش نرم افزار خود به کشورهای پرخطر هستند تا اینگونه از ضرر مالی بیشتر جلوگیری کنند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا