بین الملل

مذاکرات یمن باید امارات را مجاب به حضور پای میز گفت‌وگو کند/ در برخی از محورها اختلاف با عربستان وجود دارد/ احتمال اقدام مخرب اسرائیل در جنوب یمن

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

کارشناس مسائل منطقه گفت: در مورد پرداخت حقوق کارمندان یمن مذاکرات میان دو طرف صورت گرفته اما همچنان اختلاف در مورد بازسازی یمن پایدار است و امکان دارد عربستان در این مورد پا پس بکشد.


«صباح زنگنه» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ابعاد مذاکرات هیأت عربستان سعودی و انصارالله با میانجیگری عمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر هیأت عربستان سعودی به یمن و مذاکره با مقام‌های انصارالله که در حضور میانجی عمانی صورت گرفت را باید به فال نیک گرفت اما باید متوجه بود که جنگ و درگیری هشت ساله در یمن و تحمیل خسارت‌های کلان به زیرساخت و شهروندان این کشور با یک سفر و برگزاری چند نشست پایان نخواهد یافت. اینکه یکی از کشورهای درگیر جنگ یمن پای میز مذاکره می‌آید و به دنبال حل و فصل بحران است را باید یک اقدام مثبت در نظر گرفت اما در نهایت این روند باید به جایی برسد که اماراتی‌ها هم به پای میز مذاکره بیایند.

وی ادامه داد: زمانی که چارچوب ارادی بر پرونده این جنگ هشت ساله یمنی – یمنی نباشد، بدون تردید صلح در این کشور شکل نخواهد گرفت و ممکن است هر کشوری بتواند با مداخله خود در امور یمن اوضاع را بهم بریزد. لذا انصارالله و به صورت کلی یمنی‌ها باید با دید مثبت و البته ملاحظات گوناگون وارد مذاکره شوند تا بتوانند بحران فعلی را حل و فصل کنند. توجه داشته باشید که اماراتی‌ها از گذشته چشم خود را به جنوب یمن دوخته بودند و در این راه سعی کردند تا بتوانند به هر ترتیب که شده جزایر جنوبی یمن را در چارچوب راهبردهای اقتصادی و امنیتی خود تحت رصد و سپس سلطه قرار دهند. در جای دیگر شاهد آن بودیم که امارات پس از آنکه مزدورانِ تحت حمایت خود را در جنوب یمن گسیل کرد، اقدام به سرویس‌دهی به نفع اسرائیلی‌ها کرد و به همین دلیل معتقدم که تل‌آویو می‌تواند به عنوان یک بازیگر مخرب در جنوب یمن همچنان اوضاع را به هم بریزد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که آمریکا چشم به منابع زیرزمینی یمن دوختند و در این راه بریتانیا هم که دهه‌ها در یمن حاضر بوده، سعی می‌کند منافع خود را به صورت محافظه‌کارانه در یمن تأمین کند. بر همین اساس به دلیل تعدد منافع در یمن باید منتظر بود و دید که چگونه روند صلح در این کشور پیش می‌رود. به عنوان مثال تبادل اسرا در یمن یکی از تعهدات ریاض و صنعاء به حساب می‌آید که در این خصوص با یکدیگر توافق حاصل شده و روند آن طی چند مرحله عملیاتی شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ممکن است اختلاف نظر میان دو طرف موجب تعلیق در مذاکرات شود، خاطرنشان کرد: در مورد پرداخت حقوق کارمندان و نظامیان یمن هم مذاکرات میان دو طرف صورت گرفته اما همچنان اختلاف ها پایدار است؛ مثلاً در مورد بازسازی این کشور اختلاف نظر وجود دارد و حتی ممکن است عربستان در این مورد پا پس بکشد. لذا به نظرم اگر ریاض به دنبال اتمام جنگ یمن و تأمین حقوق ملی آنها باشد، بدون شک اوضاع تغییر می‌کند و منافع دو طرف هم تامین خواهد شد، اما اگر روند کار به گونه‌ای دیگر پیش برود مطمئناً همه چیز به حالت اول باز خواهد گشت و درگیری و نزاع ادامه پیدا می‌کند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا