بین الملل

مقاومت در حال اعمال فشار بر اسرائیل از طریق تهدید منافع آمریکا است/ آتش‌بس در غزه به معنای ثبت پیروزی مهم برای حماس خواهد بود



کارشناس مسائل منطقه گفت: مقاومت در حال هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه است تا بتواند از این طریق به واشنگتن اعلام کند که باید هرچه زودتر پرونده جنگ در غزه بسته شود و در همین راستا حملات اسرائیل به غزه هم متوقف شود.

«محمدصالح صدقیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد سلسله حملات مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که از هفتم اکتبر سال جاری میلادی به بعد که عملیات طوفان الاقصی توسط حماس شروع شد، شاهد تغییر نظم حاکم بر منطقه و بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی در خاورمیانه هستیم. داده‌های فعلی صراحتاً نشان می‌دهد که بسیاری از فرماندهان رده‌بالای حماس و حتی اعضای دفتر سیاسی این جنبش از عملیات مذکور با خبر نبودند و این عملیات با رعایت تمام جوانب حفاظتی به صورت کاملاً مخفیانه و محرمانه اجرایی شد. ما شاهد یک عملیات بسیار بزرگ و جامع با لایه‌های مختلف بودیم که به نوعی این عملیات همه‌جانبه باعث شد تا بسیاری از دولت‌های منطقه و فرامنطقه در کنار اسرائیل درگیر این پرونده شوند.

وی ادامه داد: در این بین ارتباط تنگاتنگ میان نیروهای مقاومت در لبنان، یمن، سوریه و حتی عراق کاملاً مشهود است. بر همین اساس شاهد آن بودیم که بسیاری از کشورها به دنبال کنترل جریان مقاومت در کشورهای مذکور رفتند اما واقعیت آن است که هیچ دولت و شخصی نمی‌تواند به صورت مستقیم حملات نیروهای مقاومت علیه منافع اسرائیل و آمریکا را مدیریت کرده یا مقابل آن بایستد. واقعیت آن است که اوضاع بعد از حملات همه جانبه اسرائیل به غزه تا حد زیادی از کنترل ایالات متحده و حتی شرکای منطقه‌ای آنها خارج شده است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که شدت عملیات اسرائیل بسیار زیاد است و از سوی دیگر مقاومت هم به صورت مستقل سناریوهای مد نظر خود را پیش می‌برد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که بر اساس اعلام منابع معتبر خبری و سیاسی قرار است امروز  -جمعه- آتش‌بس برقرار و تبادل اسرا آرام آرام میان حماس و اسرائیل شروع شود اما مسأله مهم این است که عملاً گره‌های زیادی در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا وجود دارد. به هر ترتیب باید بگوییم که آتش‌بس در غزه به معنای ثبت یک پیروزی مهم برای حماس و مقاومت است و از سوی دیگر ما شاهد حملات گسترده تل‌آویو به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه هستیم که همین مسأله هم در حقیقت یک شکست حیثیتی در فاز حقوق بشر برای اسرائیل و سپس آمریکا به حساب می‌آید. موضوع مهم دیگر بحث اعمال فشار مقاومت به آمریکا در عراق و سوریه است. مقاومت در حال هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه است تا بتواند از این طریق به واشنگتن اعلام کند که باید هرچه زودتر پرونده جنگ در غزه بسته شود و در همین راستا حملات اسرائیل به غزه هم متوقف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر باید توجه داشت که بایدن و دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید هم بارها بر حقوق بشر تاکید کردند و از منظر دیگر به دنبال آن هستند تا بتوانند اوضاع را طور دیگری کنترل کنند. همین امر باعث اعمال فشار بر کابینه اسرائیل شد که آنها هم اعلام کردند در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا تصمیم بسیار سختی را اتخاذ کردند که نشان از کوتاه آمدن آنها در حملات خود به غزه دارد. بر اساس آمار موجود آتش‌بس مذکور برای پنج روز اجرایی خواهد شد و اگر به خوبی پیش برود، احتمال دارد که این مسأله مجدداً تمدید شود. توجه داشته باشید که روزی ۱۵ تا ۲۰ نفر اسیر قرار است آزاد شوند و در این میان باید دید که آیا روند مذکور به همین روال ادامه خواهد داشت یا خیر.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا