بین الملل

ملابرادر: آمریکا مانع تعامل کشورهای جهان با طالبان می‌شود


معاون نخست‌وزیر طالبان در مراسم توافق دوحه گفت: آمریکا اجازه نمی‌دهد کشورهای جهان با افغانستان تعامل کنند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «ملاعبدالغنی برادر»، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان امروز (چهارشنبه) در مراسم سالگرد توافق‌نامه دوحه گفت: تمام مفاد توافق‌نامه دوحه بر مبنای شریعت استوار و در مشوره با جمع بزرگی از عالمان با حفظ ارزش‌های دینی و ملی حاصل شد.

وی افزود: آمریکایی‌ها نه تنها این‌که با نظام کنونی در افغانستان تعامل نمی‌کنند بلکه اجازه تعامل کشورهای جهان در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی با افغانستان را نیز نمی‌دهند.

پیش از این نیز طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سومین سالگرد توافق دوحه گفته بود که سه سال قبل در دهم ماه حوت، موافقتنامه خروج نیروهای اشغالگر خارجی از افغانستان میان این گروه و آمریکا در دوحه پایتخت قطر در حضور درحدود ۶۰ نماینده کشورها و سازمان های بین المللی به امضا رسید.

طالبان تاکید کرده است که با همکاری مردم دهم حوت سرآغاز آزادی بوده و  افغانستان پس از 20 سال جنگ آزاد شد و یکبار دیگر مردم افغانستان متحد شده و زمینه تشکیل یک نظام اسلامی فراهم شده است.

3 سال پیش در چنین روز آمریکا و طالبان توافق کردند که همزمان با خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز و از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نشود. 

اما پس از روی کار آمدن جوبایدن رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن با عجله تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و این موضوع باعث شد که طالبان بتواند به سرعت تمام افغانستان را تحت کنترل خود در آورد. 

پایان پیام/ ر


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا