بین الملل

ممنوعیت ورود دیپلمات‌های روسیه به محوطه پارلمان اروپا

در حال به روزرسانی/ گزارش مهر از بیست و سومین روز جنگ اوکراین؛

رئیس پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای گفت: از امروز مانع ورود دیپلمات‌های روسیه و بلاروس به محوطه پارلمان اروپا می‌شویم. ما جایی برای کسانی که به دنبال تخریب نظام دموکراتیک هستند نداریم.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و سومین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه هشدار داد.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۱۵:۳۰ دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش، حذف روسیه از حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تایید کرد


۱۴:۲۷ ممنوعیت ورود دیپلمات‌های روسیه و بلاروس به محوطه پارلمان اروپا

پارلمان اروپا ورود دیپلمات‌ها و کارکنان روسیه به ساختمان‌های خود را ممنوع اعلام کرد.

رئیس پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: از امروز مانع ورود دیپلمات‌های روسیه و بلاروس به محوطه پارلمان اروپا می‌شویم. ما جایی برای کسانی که به دنبال تخریب نظام دموکراتیک هستند نداریم!


۱۴:۱۲ بلغارستان ۱۰ دیپلمات روس را اخراج کرد

سفارت روسیه در بلغارستان امروز اعلام کرد که این کشور ۱۰ دیپلمات روس را عنصر نامطلوب اعلام کرده و از آنها خواسته است تا صوفیه راترک کنند.


۱۳:۵۲ پوتین خطاب به شولتز: کی‌یف مذاکرات صلح را به تأخیر می‌اندازد

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز جمعه در گفتگوی تلفنی با اولاف شولتز صدراعظم آلمان تأکید کرد: رژیم کی یف به دنبال به طولانی کردن مذاکرات است و پیشنهاداتش در گفتگوهای دوجانبه دائماً غیرواقعی‌تر می‌شوند.

کرملین در این خصوص گفت: پوتین به شولتز گفت که کی یف با ارائه پیشنهادهای غیر واقعی‌تر، روند مذاکرات را به تعویق می‌اندازد.


۱۳:۴۸ سازمان ملل: ۳ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

سازمان ملل خبر داد: ۳ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند و ۲ میلیون نفر از شهرهای خود آواره شده‌اند.

تا زمانی که جنگ متوقف نشود، بحران وخیم‌تر نیز خواهد شد.


۱۲:۵۰ لاوروف: بیش از ۵ هزار تحریم علیه روسیه وضع شده است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: غرب به دنبال منزوی کردن و به حاشیه راندن روسیه و توقف توسعه آن است.

وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: فشار غرب بی سابقه است. بیش از ۵ هزار تحریم علیه روسیه اعمال شد که یک رکورد به شمار می‌آید.


۱۲:۳۷ انفجار در یک مرکز آموزشی در شهر خارکیف

الجزیره به نقل از اورژانس اوکراین خبر داد که در انفجار یک مرکز آموزشی در شهر خارکیف یک نفر کشته و ۱۱ تن زخمی شدند.


۱۲:۳۲ ۲۱۳ میلیارد دلار از دارایی روس‌ها در بانک‌ها سوئیس توقیف می‌شود

بانک‌های سوئیسی که معمولاً به دلیل ناشناس بودن حساب‌های مشتریان و امنیت خود مورد توجه قرار گرفته‌اند، در بحبوحه تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به دلیل عملیات نظامی در اوکراین، تخمین نادری از دارایی‌های مشتریان روسی انجام دادند.

انجمن بانکداران سوئیس (SBA) روز پنجشنبه اعلام کرد که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد فرانک سوئیس (۱۶۰ تا ۲۱۳ میلیارد دلار) از پول مشتریان روسی در حساب‌های سوئیس نگهداری می‌شود. این افشاگری برای سوئیس غیرعادی است، زیرا این کشور که یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست به عنوانی مکانی امن و یا بهشت مالیاتی مشتریان برای ذخیره ثروتشان قلمداد می‌شد.


۱۲:۱۵ روسیه درخواست کرد؛ بررسی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین توسط شورای امنیت

پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در نشست شب گذشته شورای امنیت از سوی روسیه؛ «واسیلی نبنزیا» نماینده مسکو در سازمان ملل خواستار برگزاری نشست امروز جمعه شورای امنیت شد.

بر اساس اعلام این رسانه، محور این نشست بررسی آزمایشگاه‌های شیمیایی و بیولوژیکی آمریکا در اوکراین اعلام شده است.

وزارت خارجه روسیه دیروز از واشنگتن خواسته بود تا تمام اطلاعات مربوط به فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مرتبط با آمریکا در اوکراین را ارائه دهد.


۱۰:۴۶ اوکراین: روسیه با ۶ موشک کروز فرودگاه لویو را هدف قرار دادند

نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد که نیروهای روسیه نزدیک فرودگاه لویو را با ۶ موشک کروز از یک زیردریایی در دریای سیاه هدف قرار دادند.


۱۰:۴۳ منطقه پرواز ممنوع بر فراز لوهانسک و دونتسک اعمال شد

استقلال طلبان منطقه دونباس اعلام کردند که روسیه منطقه پرواز ممنوع بر فراز لوهانسک و دونتسک واقع در دونباس که خواهان جدایی از اوکراین هستند را اعمال کرده است.

این اقدام مسکو با هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان از حملات ارتش اوکراین به انجام رسیده است.

در همین حال، استقلال طلبان دونتسک نیز اعلام کردند: ۴ غیرنظامی در جریان بمباران منطقه کِروفسکی توسط نیروهای اوکراینی کشته شدند.


۱۰:۳۷ ۸۱ زیرساخت نظامی اوکراین منهدم شد

طی شب گذشته هواپیماها و پدافند هوایی روسیه ۶ پهپاد اوکراینی از جمله یک فروند پهباد «بیرقدار» را در هوا سرنگون کردند. ۸۱ زیرساخت نظامی اوکراین از جمله ۴ راکت انداز و ۳ پست فرماندهی مورد اصابت قرار گرفت.


۱۰:۳۲ الجزیره خبر داد؛ آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمد

الجزیره خبر داد؛ آژیرهای خطر در شهر لویو (واقع در غرب اوکراین) به صدا درآمد و از مردم خواسته شد تا در پناهگاه‌ها بمانند.

شبکه خبری الجزیره افزود: پس از شنیدن صدای ۳ انفجار، دود غلیظی در مجاورت فرودگاه لویو به هوا بلند شد.


۱۰۲۶ وزیر خارجه استرالیا دارایی‌های بیشتری از بانک‌های روسیه در معرض تحریم هستند

رویترز به نقل از وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد: اعمال تحریم‌ها علیه صندوق سرمایه گذاری مستقل روسیه و وزارت دارایی این کشور به انجام رسید.

وزیر خارجه استرالیا افزود: دارایی‌های بیشتری از بانک‌های روسیه در معرض تحریم‌ها هستند.


۱۰:۲۴ یک مقام پنتاگون: روسیه می‌تواند به پیشروی خود به سمت جنوب اوکراین ادامه دهد

شبکه تلویزیونی اِن بی سی به نقل از یک مقام پنتاگون اعلام کرد: روسیه می‌تواند شهر ایزیوم در شرق اوکراین را کنترل کند و می‌تواند به پیشروی خود به سمت جنوب این کشور هم ادامه دهد.


۱۰:۱۹ سازمان پزشکان بدون مرز در اوکراین: وضعیت بیمارستان ماریوپل فاجعه‌بار است

سازمان پزشکان بدون مرز در اوکراین به شبکه تلویزیونی سی ان ان خبر داد که اقدامات لازم برای محافظت از بیمارستان‌ها و غیرنظامیان بر اساس قوانین جنگ انجام شده است.

این سازمان اعلام کرد که ما معتقدیم که بیمارستان ماریوپل هیچ گونه تدارکاتی دریافت نکرده است و وضعیت ممکن است فاجعه‌بار باشد.


۱۰:۱۵ تحریم‌های ژاپن، استرالیا و هلند علیه روسیه

وزارت خارجه ژاپن از اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه ۱۵ فرد و ۹ نهاد روسی به بهانه تحولات اوکراین خبر داد.

دولت ژاپن پس از اعلام وضع تحریم‌های ضدروسی در بیانیه‌ای اضافه کرد: تحریم‌های اقتصادی بیشتری را علیه روسیه و بلاروس اعمال می‌کنیم!

هلند هم اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های روسیه در این کشور در چارچوب تحریم‌ها و در ارتباط با تحولات در اوکراین مسدود شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد: اعمال تحریم‌ها علیه صندوق سرمایه گذاری مستقل روسیه و وزارت دارایی این کشور به انجام رسیده است. دارایی‌های بیشتری از بانک‌های روسیه در معرض تحریم‌ها هستند.


۱۰:۱۳ وزارت دفاع روسیه: ۲۹ زیرساخت نظامی اوکراین مورد اصابت قرار گرفت

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی و جنگنده‌های ارتش روسیه ۲۹ زیرساخت نظامی اوکراین را مورد اصابت قرار دادند.

از آغاز عملیات روسیه برای محافظت از دونباس، ۱۸۲ هواپیما و بالگرد، ۱۷۷ پهباد، ۱۴۰۰ تانک و دیگر خودروهای جنگی منهدم شده است.


۱۰:۱۱ آمریکا از مذاکرات آتش بس در اوکراین حمایت می‌کند

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای ادعا کرد که این کشور از مذاکرات آتش بس در اوکراین حمایت می‌کند و خواهان آن است که شاهد توافقاتی برای حل این مناقشه باشد!


۰۷:۲۶ سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره اوکراین شد

سازمان بهداشت جهانی گفته است که «جنگ در اوکراین عواقب مخربی برای سلامت مردم اوکراین دارد. پیامدهایی که برای سال‌ها یا دهه‌های آینده طنین‌انداز خواهد بود.»

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در نشست شورای امنیت اعلام کردند که آنها تا کنون ۴۳ حمله به تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی اوکراین را تأیید کرده‌اند که این حملات ۱۲ کشته و ۳۴ زخمی از جمله از میان کارکنان بهداشت داشته‌اند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «اختلال در خدمات و تدارکات در اوکراین برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، اچ آی وی و سل که یکی از علل اصلی مرگ و میر در اوکراین هستند، خطرات شدیدی ایجاد می‌کند و خدمات برای سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی نیز برای کمک به افرادی که در اوکراین هستند برای مقابله با اثرات جنگ ضروری است.»

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «بیش از ۳۵۰۰۰ بیمار سلامت روان در بیمارستان‌های روان‌پزشکی و مراکز مراقبت طولانی‌مدت اوکراین وجود دارد که با کمبود شدید دارو، غذا، گرمایش، پتو و موارد دیگر مواجه هستند.»


 آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمد/ شنیده شنیدن صدای ۳ انفجار

۰۳:۳۹ سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره اوکراین شد

مسئول سیاسی سازمان ملل با اعلام تلفات گسترده غیرنظامیان در اوکراین و تخریب صدها ساختمان مسکونی، مدرسه، بیمارستان و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی، خواستار تحقیقات کامل در این ارتباط شد.

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه در منع حملات مستقیم به غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی و تضمین حفاظت از آنها کاملاً واضح است»

این مقام سازمان ملل گفت که بسیاری از حملات روزانه که شهرهای اوکراین را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند «بنابر گزارش‌ها منجر به تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود.»


۰۱:۳۵ غرب وضعیت اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست ارزیابی می‌کند

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت کشورهای غربی ارزیابی‌های خود از وضعیت انسانی در اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست اعلام می‌کنند.

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما با نگرانی‌های سازمان ملل در مورد بحران انسانی که در برخی مناطق اوکراین در حال رخ دادن است، شریک هستیم.»


۰۰:۴۳ هشدار آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین، با «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین گفتگو کند.

کاخ سفید در این ارتباط اعلام کرده که بایدن به شیء جین پینگ نسبت به حمایت از متحد خود ولادیمیر پوتین در مأموریت جنگی هشدار خواهد داد.

پیشتر جو بایدن در نوامبر گذشته از کاخ سفید در واشنگتن به طور مجازی با رئیس جمهور چین شیء جین پینگ ملاقات کرده بود.

دولت بایدن تا کنون در چند نوبت هشدار داده است که پکن در صورت حمایت مادی از جنگ روسیه در اوکراین با عواقب بدی روبرو خواهد شد.


 آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمد/ شنیده شنیدن صدای ۳ انفجار

۰۰:۴۲ تحریم‌ها روسیه را ۳۰ سال به عقب راند / با وجود پوتین روابط منتفی است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری درباره تحولات اوکراین ضمن تأیید کشته شدن یک تبعه آمریکایی در اوکراین گفت: روسیه برای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین و اتهام زنی به کی‌یف آماده می‌شود. حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود و عاملان ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین بازخواست خواهند شد. کارشناسان ما در حال تلاش برای ثبت مستندات مربوط به جنایت‌های جنگی صورت گرفته در اوکراین هستند.

بلینکن مدعی شد: تحریم‌های آمریکا ۳۰ سال روسیه را به عقب بازگردانده است. جنگ روسیه بر قیمت سوخت و اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم روسیه را برای توقف جنگ علیه اوکراین تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه اهداف روسیه از حمله به اوکراین محقق نشده است، افزود: ایالات متحده به افزایش فشار بر روسیه تا پایان عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه خواهد داد. جنگ ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، اما پوتین به هدف خود نخواهد رسید و اوکراین یک کشور مستقل باقی خواهد ماند. مردم اوکراین هرگز تسلیم روسیه نخواهند شد بلکه با تمام قدرت علیه آن خواهند جنگید. ما کمک‌های انسانی بیشتری برای اوکراین خواهیم فرستاد. دولت بایدن دو میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده که یک میلیارد دلار آن فقط در هفته گذشته اختصاص یافته است.

بلینکن با اشاره به اینکه بحران پناهجویان اوکراین در اروپا به سرعت در حال افزایش است، گفت: رئیس جمهور بایدن در تماس تلفنی روز جمعه با همتای چینی خود، تأکید خواهد کرد که پکن عواقب هرگونه حمایت احتمالی از عملیات روسیه در اوکراین را متحمل خواهد شد. چین با محکومیت جنگ اوکراین مخالفت کرده است و ما از احتمال کمک این کشور به روسیه در جنگ اوکراین نگرانیم. اگر چین به روسیه در این جنگ کمک کند، در تحریم پکن تردید نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که پوتین در رأس قدرت باشد، هیچ رابطه‌ای بین مسکو و واشنگتن وجود نخواهد داشت. هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل پوتین برای توقف تجاوزگری مشاهده نمی‌کنم. ما به حمایت از اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهیم.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و سومین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه هشدار داد.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۱۵:۳۰ دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش، حذف روسیه از حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را تایید کرد


۱۴:۲۷ ممنوعیت ورود دیپلمات‌های روسیه و بلاروس به محوطه پارلمان اروپا

پارلمان اروپا ورود دیپلمات‌ها و کارکنان روسیه به ساختمان‌های خود را ممنوع اعلام کرد.

رئیس پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: از امروز مانع ورود دیپلمات‌های روسیه و بلاروس به محوطه پارلمان اروپا می‌شویم. ما جایی برای کسانی که به دنبال تخریب نظام دموکراتیک هستند نداریم!


۱۴:۱۲ بلغارستان ۱۰ دیپلمات روس را اخراج کرد

سفارت روسیه در بلغارستان امروز اعلام کرد که این کشور ۱۰ دیپلمات روس را عنصر نامطلوب اعلام کرده و از آنها خواسته است تا صوفیه راترک کنند.


۱۳:۵۲ پوتین خطاب به شولتز: کی‌یف مذاکرات صلح را به تأخیر می‌اندازد

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امروز جمعه در گفتگوی تلفنی با اولاف شولتز صدراعظم آلمان تأکید کرد: رژیم کی یف به دنبال به طولانی کردن مذاکرات است و پیشنهاداتش در گفتگوهای دوجانبه دائماً غیرواقعی‌تر می‌شوند.

کرملین در این خصوص گفت: پوتین به شولتز گفت که کی یف با ارائه پیشنهادهای غیر واقعی‌تر، روند مذاکرات را به تعویق می‌اندازد.


۱۳:۴۸ سازمان ملل: ۳ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

سازمان ملل خبر داد: ۳ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند و ۲ میلیون نفر از شهرهای خود آواره شده‌اند.

تا زمانی که جنگ متوقف نشود، بحران وخیم‌تر نیز خواهد شد.


۱۲:۵۰ لاوروف: بیش از ۵ هزار تحریم علیه روسیه وضع شده است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: غرب به دنبال منزوی کردن و به حاشیه راندن روسیه و توقف توسعه آن است.

وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: فشار غرب بی سابقه است. بیش از ۵ هزار تحریم علیه روسیه اعمال شد که یک رکورد به شمار می‌آید.


۱۲:۳۷ انفجار در یک مرکز آموزشی در شهر خارکیف

الجزیره به نقل از اورژانس اوکراین خبر داد که در انفجار یک مرکز آموزشی در شهر خارکیف یک نفر کشته و ۱۱ تن زخمی شدند.


۱۲:۳۲ ۲۱۳ میلیارد دلار از دارایی روس‌ها در بانک‌ها سوئیس توقیف می‌شود

بانک‌های سوئیسی که معمولاً به دلیل ناشناس بودن حساب‌های مشتریان و امنیت خود مورد توجه قرار گرفته‌اند، در بحبوحه تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به دلیل عملیات نظامی در اوکراین، تخمین نادری از دارایی‌های مشتریان روسی انجام دادند.

انجمن بانکداران سوئیس (SBA) روز پنجشنبه اعلام کرد که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد فرانک سوئیس (۱۶۰ تا ۲۱۳ میلیارد دلار) از پول مشتریان روسی در حساب‌های سوئیس نگهداری می‌شود. این افشاگری برای سوئیس غیرعادی است، زیرا این کشور که یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست به عنوانی مکانی امن و یا بهشت مالیاتی مشتریان برای ذخیره ثروتشان قلمداد می‌شد.


۱۲:۱۵ روسیه درخواست کرد؛ بررسی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین توسط شورای امنیت

پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در نشست شب گذشته شورای امنیت از سوی روسیه؛ «واسیلی نبنزیا» نماینده مسکو در سازمان ملل خواستار برگزاری نشست امروز جمعه شورای امنیت شد.

بر اساس اعلام این رسانه، محور این نشست بررسی آزمایشگاه‌های شیمیایی و بیولوژیکی آمریکا در اوکراین اعلام شده است.

وزارت خارجه روسیه دیروز از واشنگتن خواسته بود تا تمام اطلاعات مربوط به فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مرتبط با آمریکا در اوکراین را ارائه دهد.


۱۰:۴۶ اوکراین: روسیه با ۶ موشک کروز فرودگاه لویو را هدف قرار دادند

نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد که نیروهای روسیه نزدیک فرودگاه لویو را با ۶ موشک کروز از یک زیردریایی در دریای سیاه هدف قرار دادند.


۱۰:۴۳ منطقه پرواز ممنوع بر فراز لوهانسک و دونتسک اعمال شد

استقلال طلبان منطقه دونباس اعلام کردند که روسیه منطقه پرواز ممنوع بر فراز لوهانسک و دونتسک واقع در دونباس که خواهان جدایی از اوکراین هستند را اعمال کرده است.

این اقدام مسکو با هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان از حملات ارتش اوکراین به انجام رسیده است.

در همین حال، استقلال طلبان دونتسک نیز اعلام کردند: ۴ غیرنظامی در جریان بمباران منطقه کِروفسکی توسط نیروهای اوکراینی کشته شدند.


۱۰:۳۷ ۸۱ زیرساخت نظامی اوکراین منهدم شد

طی شب گذشته هواپیماها و پدافند هوایی روسیه ۶ پهپاد اوکراینی از جمله یک فروند پهباد «بیرقدار» را در هوا سرنگون کردند. ۸۱ زیرساخت نظامی اوکراین از جمله ۴ راکت انداز و ۳ پست فرماندهی مورد اصابت قرار گرفت.


۱۰:۳۲ الجزیره خبر داد؛ آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمد

الجزیره خبر داد؛ آژیرهای خطر در شهر لویو (واقع در غرب اوکراین) به صدا درآمد و از مردم خواسته شد تا در پناهگاه‌ها بمانند.

شبکه خبری الجزیره افزود: پس از شنیدن صدای ۳ انفجار، دود غلیظی در مجاورت فرودگاه لویو به هوا بلند شد.


۱۰۲۶ وزیر خارجه استرالیا دارایی‌های بیشتری از بانک‌های روسیه در معرض تحریم هستند

رویترز به نقل از وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد: اعمال تحریم‌ها علیه صندوق سرمایه گذاری مستقل روسیه و وزارت دارایی این کشور به انجام رسید.

وزیر خارجه استرالیا افزود: دارایی‌های بیشتری از بانک‌های روسیه در معرض تحریم‌ها هستند.


۱۰:۲۴ یک مقام پنتاگون: روسیه می‌تواند به پیشروی خود به سمت جنوب اوکراین ادامه دهد

شبکه تلویزیونی اِن بی سی به نقل از یک مقام پنتاگون اعلام کرد: روسیه می‌تواند شهر ایزیوم در شرق اوکراین را کنترل کند و می‌تواند به پیشروی خود به سمت جنوب این کشور هم ادامه دهد.


۱۰:۱۹ سازمان پزشکان بدون مرز در اوکراین: وضعیت بیمارستان ماریوپل فاجعه‌بار است

سازمان پزشکان بدون مرز در اوکراین به شبکه تلویزیونی سی ان ان خبر داد که اقدامات لازم برای محافظت از بیمارستان‌ها و غیرنظامیان بر اساس قوانین جنگ انجام شده است.

این سازمان اعلام کرد که ما معتقدیم که بیمارستان ماریوپل هیچ گونه تدارکاتی دریافت نکرده است و وضعیت ممکن است فاجعه‌بار باشد.


۱۰:۱۵ تحریم‌های ژاپن، استرالیا و هلند علیه روسیه

وزارت خارجه ژاپن از اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه ۱۵ فرد و ۹ نهاد روسی به بهانه تحولات اوکراین خبر داد.

دولت ژاپن پس از اعلام وضع تحریم‌های ضدروسی در بیانیه‌ای اضافه کرد: تحریم‌های اقتصادی بیشتری را علیه روسیه و بلاروس اعمال می‌کنیم!

هلند هم اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های روسیه در این کشور در چارچوب تحریم‌ها و در ارتباط با تحولات در اوکراین مسدود شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد: اعمال تحریم‌ها علیه صندوق سرمایه گذاری مستقل روسیه و وزارت دارایی این کشور به انجام رسیده است. دارایی‌های بیشتری از بانک‌های روسیه در معرض تحریم‌ها هستند.


۱۰:۱۳ وزارت دفاع روسیه: ۲۹ زیرساخت نظامی اوکراین مورد اصابت قرار گرفت

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی و جنگنده‌های ارتش روسیه ۲۹ زیرساخت نظامی اوکراین را مورد اصابت قرار دادند.

از آغاز عملیات روسیه برای محافظت از دونباس، ۱۸۲ هواپیما و بالگرد، ۱۷۷ پهباد، ۱۴۰۰ تانک و دیگر خودروهای جنگی منهدم شده است.


۱۰:۱۱ آمریکا از مذاکرات آتش بس در اوکراین حمایت می‌کند

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای ادعا کرد که این کشور از مذاکرات آتش بس در اوکراین حمایت می‌کند و خواهان آن است که شاهد توافقاتی برای حل این مناقشه باشد!


۰۷:۲۶ سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره اوکراین شد

سازمان بهداشت جهانی گفته است که «جنگ در اوکراین عواقب مخربی برای سلامت مردم اوکراین دارد. پیامدهایی که برای سال‌ها یا دهه‌های آینده طنین‌انداز خواهد بود.»

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در نشست شورای امنیت اعلام کردند که آنها تا کنون ۴۳ حمله به تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی اوکراین را تأیید کرده‌اند که این حملات ۱۲ کشته و ۳۴ زخمی از جمله از میان کارکنان بهداشت داشته‌اند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «اختلال در خدمات و تدارکات در اوکراین برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، اچ آی وی و سل که یکی از علل اصلی مرگ و میر در اوکراین هستند، خطرات شدیدی ایجاد می‌کند و خدمات برای سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی نیز برای کمک به افرادی که در اوکراین هستند برای مقابله با اثرات جنگ ضروری است.»

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «بیش از ۳۵۰۰۰ بیمار سلامت روان در بیمارستان‌های روان‌پزشکی و مراکز مراقبت طولانی‌مدت اوکراین وجود دارد که با کمبود شدید دارو، غذا، گرمایش، پتو و موارد دیگر مواجه هستند.»


 آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمد/ شنیده شنیدن صدای ۳ انفجار

۰۳:۳۹ سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره اوکراین شد

مسئول سیاسی سازمان ملل با اعلام تلفات گسترده غیرنظامیان در اوکراین و تخریب صدها ساختمان مسکونی، مدرسه، بیمارستان و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی، خواستار تحقیقات کامل در این ارتباط شد.

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک گفت که «قوانین بین‌المللی بشردوستانه در منع حملات مستقیم به غیرنظامیان در عملیات‌های نظامی و تضمین حفاظت از آنها کاملاً واضح است»

این مقام سازمان ملل گفت که بسیاری از حملات روزانه که شهرهای اوکراین را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند «بنابر گزارش‌ها منجر به تلفات غیرنظامی و آسیب به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود.»


۰۱:۳۵ غرب وضعیت اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست ارزیابی می‌کند

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه گفت کشورهای غربی ارزیابی‌های خود از وضعیت انسانی در اوکراین را بر اساس اطلاعات نادرست اعلام می‌کنند.

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ما با نگرانی‌های سازمان ملل در مورد بحران انسانی که در برخی مناطق اوکراین در حال رخ دادن است، شریک هستیم.»


۰۰:۴۳ هشدار آمریکا به چین درباره حمایت نظامی از جنگ روسیه

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین، با «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین گفتگو کند.

کاخ سفید در این ارتباط اعلام کرده که بایدن به شیء جین پینگ نسبت به حمایت از متحد خود ولادیمیر پوتین در مأموریت جنگی هشدار خواهد داد.

پیشتر جو بایدن در نوامبر گذشته از کاخ سفید در واشنگتن به طور مجازی با رئیس جمهور چین شیء جین پینگ ملاقات کرده بود.

دولت بایدن تا کنون در چند نوبت هشدار داده است که پکن در صورت حمایت مادی از جنگ روسیه در اوکراین با عواقب بدی روبرو خواهد شد.


 آژیرهای خطر در شهر لویو به صدا درآمد/ شنیده شنیدن صدای ۳ انفجار

۰۰:۴۲ تحریم‌ها روسیه را ۳۰ سال به عقب راند / با وجود پوتین روابط منتفی است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری درباره تحولات اوکراین ضمن تأیید کشته شدن یک تبعه آمریکایی در اوکراین گفت: روسیه برای استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین و اتهام زنی به کی‌یف آماده می‌شود. حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود و عاملان ارتکاب جنایت‌های جنگی در اوکراین بازخواست خواهند شد. کارشناسان ما در حال تلاش برای ثبت مستندات مربوط به جنایت‌های جنگی صورت گرفته در اوکراین هستند.

بلینکن مدعی شد: تحریم‌های آمریکا ۳۰ سال روسیه را به عقب بازگردانده است. جنگ روسیه بر قیمت سوخت و اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم روسیه را برای توقف جنگ علیه اوکراین تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه اهداف روسیه از حمله به اوکراین محقق نشده است، افزود: ایالات متحده به افزایش فشار بر روسیه تا پایان عملیات نظامی خود در اوکراین ادامه خواهد داد. جنگ ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد، اما پوتین به هدف خود نخواهد رسید و اوکراین یک کشور مستقل باقی خواهد ماند. مردم اوکراین هرگز تسلیم روسیه نخواهند شد بلکه با تمام قدرت علیه آن خواهند جنگید. ما کمک‌های انسانی بیشتری برای اوکراین خواهیم فرستاد. دولت بایدن دو میلیارد دلار کمک به اوکراین اختصاص داده که یک میلیارد دلار آن فقط در هفته گذشته اختصاص یافته است.

بلینکن با اشاره به اینکه بحران پناهجویان اوکراین در اروپا به سرعت در حال افزایش است، گفت: رئیس جمهور بایدن در تماس تلفنی روز جمعه با همتای چینی خود، تأکید خواهد کرد که پکن عواقب هرگونه حمایت احتمالی از عملیات روسیه در اوکراین را متحمل خواهد شد. چین با محکومیت جنگ اوکراین مخالفت کرده است و ما از احتمال کمک این کشور به روسیه در جنگ اوکراین نگرانیم. اگر چین به روسیه در این جنگ کمک کند، در تحریم پکن تردید نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که پوتین در رأس قدرت باشد، هیچ رابطه‌ای بین مسکو و واشنگتن وجود نخواهد داشت. هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل پوتین برای توقف تجاوزگری مشاهده نمی‌کنم. ما به حمایت از اوکراین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهیم.

کد خبر 5449657

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا