بین الملل

منبع عراقی: ممکن است دوباره انتخابات برگزار شود


به گفته یک فعال سیاسی عراقی، شرایط امور به سمت برکناری مصطفی الکاظمی و برگزاری انتخابات زودهنگام پیش می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نسیم عبدالله» از فعالان سیاسی عراقی در رابطه با تنش ایجاد شده در پی یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان، گفت که بازیگران داخلی و خارجی پیشنهاداتی را برای حل و فصل اوضاع ارائه کرده‌اند.

او به وبگاه المعلومه گفت که شرایط به سمت کناره‌گیری مصطفی الکاظمی از قدرت و حضور موقت فرد دیگری در دولت برای اداره کشور و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام پیش می‌رود.

به گفته این فعال سیاسی عراقی، جریان صدر نیز هرچند در رسانه‌ها اعلام نمی‌کند، اما طرح دارد و آن هم این است که قانون اساسی به خصوص ماده ۷۰ اصلاح شود و دولتی با اختیارات و دوره محدود برای برگزاری انتخابات زودهنگام روی کار آید.

نسیم عبدالله تأکید کرد که شرایط فعلی به هیچ وجه امکان ادامه یافتن ندارد و دولت مصطفی الکاظمی نمی‌تواند بیش از این به کار خود ادامه دهد و کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان نیز در این راستا تلاش می‌کند و مصمم است که دولت جدید تشکیل شود حتی اگر موقتی و به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام باشد.

به گفته وی احتمال دارد تا شخصی خارج از جریان صدر و کمیته هماهنگی شیعیان برای بر عهده گرفتن این دوره مأمور شود.

نسیم عبدالله درباره طرح‌های داخلی و خارجی برای حل بحران  نیز گفت که آخرین پیشنهاد را «نیچروان بارزانی» و «مسعود بارزانی» داده‌اند و به خصوص پس ازسفر هیأتی از جریان صدر به اقلیم کردستان احتمال زیادی وجود دارد که اربیل واسطه گفت‌و‌گو میان طرف‌های درگیر شود.

امروز (دوشنبه، اول آگوست)، «چارچوب هماهنگی» (الإطار التنسیقی) نیز طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، از این پیشنهاد بارزانی استقبال و تاکید کرد که برای حل و فصل بحران جاری، با آغوش باز با همه تعامل می‌کند.

 چارچوب هماهنگی در این بیانیه اعلام کرد که از دعوت رئیس منطقه کردستان برای گفت‌وگوی ملی استقبال می‌کند و راه را برای همه به منظور حل بحران جاری و دستیابی به راهکارهای واقعی مبتنی بر قانون اساسی و منفعت ملت عراق باز می‌داند.

همزمان با این استقبال، چارچوب هماهنگی مردم عراق را به تجمع در نزدیکی ورودی منطقه سبز عراق برای دفاع از کشور و قانون فراخواند و قرار است عصر امروز طرفداران احزاب «چارچوب هماهنگی» در بغداد تجمع کنند.

یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان و تحصن در آن‌جا در حالی است که امیدها در عراق با گذشت بیش از ۱۰ ماه از انتخابات با معرفی «محمد شیاع السودانی» برای تشکیل دولت جدید زنده شده بود و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد.

حامیان مقتدی صدر برای بار دوم در ۷۲ ساعت، روز شنبه وارد صحن پارلمان شدند. «ابراهیم الجابری» رئیس دفتر مقتدی صدر در بغداد نیز که به میان حامیانش رفته بود، از تحصن نامحدود در صحن پارلمان خبر داد.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا