بین الملل

موضع برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در عراق، تلاش برای فتنه‌انگیزی بین شیعیان است/ تنها راهکار پیش رو ورود مرجعیت به صحنه است

تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که تنها راهکار پیش رو برای حل بحران کنونی در صحنه عراق ورود مرجعیت و الزام همگان برای پایبندی به مجموعه‌ای از قوانین در راستای برقراری آرامش و ثبات است.


«محمود الهاشمی»، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و سیاست خارجه عراق در تشریح تحولات کنونی در صحنه سیاسی عراق و بازیگران اصلی آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: فراخوان تظاهرات از سوی «مقتدی صدر» رهبر جنبش صدر عراق صادر شد و شعار آن مبارزه با فساد است اما آنچه توجه ما را به خود جلب کرد این است که رسانه‌های حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات در پوشش کامل تظاهرات به گونه‌ای مشارکت داشته‌اند که گویی قرار قبلی با یکدیگر داشته و از سازمان‌دهندگان این تظاهرات بوده‌اند. البته این در راستای فتنه‌انگیزی بین شیعیان به عنوان  یکی از منابع قدرت و اثربخشی مقاومت بوده است.

الهاشمی درباره اینکه خواست معترضان چیست و آیا این خواسته‌ها توجیهی برای تظاهرات ایجاد می‌کند، گفت: تظاهرکنندگان در شعارهای عمومی خواهان اصلاحات و مبارزه با فساد هستند و در حال حاضر مطالبه برای سقوط نظام تشدید شده است اما به اعتقاد ما این تظاهرات هیچ توجیهی ندارد، زیرا جریان صدر از همان ابتدا سازوکارهای دموکراتیک را اتخاذ کرد و با همان سازوکارهای دموکراتیک از پارلمان خارج شد. نمایندگان وابسته به او هم بر همین اساس استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه کردند و تایید ریاست را گرفتند، پس چرابه خیابان‌ها رفتنند و وارد منطقه سبز بغداد شده و ساختمان پارلمان را اشغال کردند. قرار بود جریان صدر منتظر انتخابات بعدی بماند و برای کسب کرسی های بیشتر و تحقق اهداف مورد نظر حمایت بیشتری جلب کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیامدهای این تحولات برای مردم عراق و امنیت و منافعشان گفت: تردیدی نیست که عراقی ها در حالت اضطراب و نگرانی هستند، چرا که ورود به مرکز مجتمع دولتی در بغداد و اشغال آن هشدار می‌دهد که خطر در کمین است و اعتبار و حاکمیت کشور از دست خواهد رفت. آنها همچنین از واکنش حامیان ائتلاف چارچوب هماهنگی به این تحولات نیز نگران هستند و بیم آن می‌رود که کشور را وارد یک درگیری و جنگ داخلی بیهوده و بی‌نتیجه کنند و فضا برای دخالت بیگانگان در امور عراق فراهم شود.

الهاشمی در باره راهکارهای موجود برای اجتناب از این پیامدها گفت: گزینه‌ها برای جلوگیری از پیامدهای بحران کنونی پیچیده به نظر می‌رسد. فاصله بین گفت‌وگو و دعوت به آرامش بسیار است. توقف فراخوان‌ها برای تشدید تنش آسان نیست، اما ما یک راه‌حل پیش رو داریم و آن ورود مرجعیت و الزام  همگان برای پایبندی به مجموعه ای از قوانین است که به سمت آرامش و ثبات هدایت می‌کند.

این تحلیلگر عراقی درباره احتمال درگیری شیعی- شیعی در این کشور تصریح کرد: اگر چه ائتلاف چارچوب هماهنگی به شدت برای جلوگیری از درگیری تلاش می‌کند و از عواقب و خطرهای آن برای صلح داخلی آگاه هستند، به ویژه اینکه در محدوده جغرافیای شیعه خواهد بود و انواع سلاح‌های شخصی در همه خانه ها پیدا می شود اما احتمال برخورد و سپس درگیری با حمایت دولت «مصطفی الکاظمی» و رسانه‌های تحت نفوذ کشورهای خلیج فارس و آمریکا در هر لحظه همچنان وجود دارد.

وی در پایان درباره اینکه نیروهای سیاسی در این مرحله حساس چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: این مشکل وجود دارد که جناح‌های سیاسی نمی‌توانند بر سر یک ایده برای مقابله با چالش‌های خطرناکی که کشور را تهدید و اختلافات سیاسی آنها را به اختلافات اجتماعی تبدیل کرده است، توافق کنند. ما همچنان منتظر یک راه حل برای برون‌رفت از این بحران هستیم.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا