بین الملل

میراث جانسون گریبان «لیز تراس» را گرفته است/ راهبرد کاهش مالیات سیاست کلان حزب کارگر است نه حزب محافظه‌کار

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:


«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به مشکلات پیش آمده برای نخست‌وزیر بریتانیا و کنار گذاشته شدن وزیر دارایی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که لیز تراس در شرایط سختی به نخست وزیری بریتانیا رسید که مبدأ آن هم کنارگیری بروس جانسون بود. نخست‌وزیر پیشین بریتانیا برای آنکه حزب محافظه‌کار بیش از این به چالش کشیده نشود و جایگاهش به دلیل افشای پرونده‌های متعدد بیش از این به خطر نیفتد، به این نتیجه رسید که بهتر است از نخست‌وزیری کنار‌گیری کند. در نهایت ما شاهد آن بودیم که لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد و به همین دلیل باید گفت که انتخاب او توسط حزب محافظه‌کار نوعی فرار از بحران به حساب می‌آمد که بتوانند اوضاع و احوال سیاسی را همین حد نگه دارند و از سرایت  بحران جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در نهایت تراس با طرح بسته نجات اقتصادی و کاهش مالیات‌های بریتانیا روی کار آمد اما اوضاع و احوال نشان می‌دهد که وضعیت برای او چندان مناسب و عادی نیست؛ چراکه کسری بودجه، او و دولت بریتانیا را آزار می‌دهد. در این راستا روز جمعه شاهد آن بودیم که وزیر دارایی بریتانیا که تنها شش هفته پیش فعالیتش را شروع کرده بود توسط لیز تراس برکنار شد و جرمی هانت، وزیر خارجه سابق این کشور به جای او سکان وزارت دارایی را در دست گرفت. اگر این تغییر را کنار بحران‌هایی مانند بحران انرژی برآمده از جنگ اوکراین و تورم در سطح جهانی قرار دهیم، به وضوح می‌بینیم که نخست‌وزیر بریتانیا هم‌اکنون در یک وضعیت نامطلوب سیاسی به سر می‌برد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: جدا از شخصیت لیز تراس در اداره امور بریتانیا باید توجه کرد که او در یک برهه حساس این پُست را تحویل گرفته است. واقعیت این است که کمک‌های نظامی و مالی بریتانیا به اوکراین و ایستادن لندن در کنار واشنگتن برای مقابله با مسکو یک میراث مخرب از زمان جانسون را تحویل لیز تراس داد. فارغ از این ماجرا باید متوجه بود که همین کمک‌ها تاثیر تورمی خودش را بر کابینه نخست‌وزیر فعلی بریتانیا و طرح اقتصادی او گذاشته است و اوضاع به حدی بحرانی شده که او  وزیر دارایی کابینه‌اش را به صورت یک‌طرفه برکنار کرد و حواشی زیادی را به وجود آورد. از سوی دیگر باید متوجه بود راهبرد کاهش مالیات در بریتانیا اساساً سیاست کلان حزب کارگر به شمار می‌رود نه حزب محافظه‌کار و این موضوعی است که باید در ادبیات سیاسی بریتانیا درک شود.

مکی با اشاره به سیاست و وعده لیز تراس برای سر و سامان دادن به اقتصاد بریتانیا در زمان انتخابات تصریح کرد:  به نظرم نخست‌وزیر فعلی در زمانی که قصد داشت وارد خانه شماره ۱۰ شود این شعار را مطرح کرد تا بتواند جناح چپ محافظه‌کاران به انضمام انشعابی‌های حزب کارگر را به سمت خود جذب کند که اتفاقاً موفق هم شد اما عملیاتی کردن این وعده بزرگ آن هم در شرایط فعلی نظام بین‌الملل حالا با مشکل روبه‌رو شده و بدهی‌های خارجی هم روی این مشکلات انباشت شده و یک تضاد آشکار و چند وجهی را شکل داده است. این چالش‌ها حالا نخست وزیر بریتانیا را تا حدی نگران کرده که رسانه‌های واقع در لندن اعلام کردند که نشست خبری او در روز جمعه حدوداً هشت دقیقه به طول انجامیده و از پاسخ به سوالات خبرنگاران سر باز زده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این وضعیت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تورم در بریتانیا موجب تخریب جایگاه و چهره سیاسی لیز تراس در میان شهروندان این کشور شده است و هم‌اکنون او جرمی هانت را به عنوان وزیر دارایی انتخاب کرده تا بتواند اوضاع را سر و سامان دهد. با توجه به شرایط کنونی فکر نمی‌کنم جرمی هانت بتواند کاری از پیش ببرد؛ چراکه لیبرالیسمِ اقتصادی حاکم بر این کشور یا سایر دولت‌های غربی، وابسته به مدل‍‌ها و نرخ‌های بین‌المللی است و هرگونه نوسان و عدم تعادل باعث دگرگون شدن و تاثیر پذیرفتن از آن سیاست‌های جهانی می‌شود که در حال حاضر در لندن به وضوح می‌توان این موضوع را مشاهده کرد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا