بین الملل

میزبانی بایدن از اجلاس کشورهای جزیره‌ای حوزه اقیانوس آرام

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا قرار است در تاریخ ۲۸-۲۹ سپتامبر (۶ و ۷ مهر) میزبان اجلاس رهبران کشورهای جزیره‌ای حوزه اقیانوس آرام در واشنگتن باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این جدیدترین مورد از تلاش آمریکا در راستای بهبود روابطش با منطقه‌ای است که چین به شکلی فزاینده در تلاش برای جذب آن به خود است.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اجلاس بازتاب دهنده “گسترش و تعمیق همکاری‌های آمریکا در زمینه موضوعات کلیدی نظیر تغییرات آب‌وهوایی، پاسخ به همه گیری، بازیابی اقتصادی، امنیت دریایی، حفاظت محیط ‌زیستی، و پیشبرد یک منطقه هند- اقیانوسیه  آزاد و باز خواهد بود.”
یک مقام دولت آمریکا به رویترز گفت، کاخ سفید از ۱۲ کشور جزیره‌ای حوزه اقیانوس آرام از جمله جزایر سلیمان برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است. این کشور در ماه آوریل یک پیمان امنیتی با چین منعقد کرد که این تحول نگرانی واشنگتن را در مورد نفوذ فزاینده پکن افزایش داد.
جزایر سلیمان در سال ۲۰۱۹ روابط خود را با تایوان قطع و به جایش متمرکز بر پکن کرد. این کشور یک کانون تشدید رقابت بین چین و آمریکا در این منطقه حیاتی به لحاظ استراتژیک است.
از جمله دیگر کشورهای دعوت شده به این اجلاس، ایالات فدرال میکرونزی، کیریباتی، پاپوآ گینه نو، وانواتو، ساموآ، تونگا و فیجی و همچنین جزایر مارشال، نائورو، پالائو و تووالو که تایوان جزو ۱۴ متحد دیپلماتیک خود تلقی می‌کند، هستند.
وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد، کائوسی ناتانو، نخست وزیر تووالو برای یک سفر یک هفته‌ای روز شنبه وارد تایپه شد و قرار است در جریان این سفر توافقنامه‌ای را در راستای تاکید بر روابط دیپلماتیک با تایوان امضا کند.
ناتانو که کشورش در ماه جاری میلادی ۴۳ ساله شدن روابط خود با تایوان را جشن می‌گیرد، روز دوشنبه با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان دیدار خواهد کرد.
کاخ سفید جزئیاتی در مورد اینکه کدام یک از کشورها حضورشان در این اجلاس را تایید کرده‌اند، ارائه نکرد. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به منطقه در ماه اوت این اجلاس را یک اولویت واشنگتن خوانده بود.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا