بین الملل

نامزدی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴، یک مانور سیاسی برای تخریب جمهوری‌خواهان بود/ برخی از نمودارها نشان از بهتر شدن وضع لیبرال‌ها دارد

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده با نامزدی برای انتخابات ۲۰۲۴ به دموکرات‌ها این پیام را داد که فعلاً باید اختلافات درون‌حزبی را کنار بگذارند و آن را به بعد از انتخابات کنگره موکول کنند.


«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل ثبت‌نام رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دموکرات‌ها در پی ایجاد فضای مناسب برای باز تعریف شعارهای خود تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده هستند. همچنین آنها به دنبال اثرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا خواهند بود و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد شاخص‌های اقتصادی در شرایط کنونی در حال ترمیم نسبی هستند. از سوی دیگر بحث کنترل بیماری کرونا در آمریکا هم به صورتی است که می تواند تا حدودی در آینده کمک حال بایدن باشد. این در حالی است که بسیاری همچنان معتقدند جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به صورت یک طرفه پیروز خواهند شد اما چندی است که آمارها نشان می‌دهد این موضوع تا حد زیادی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در همین حال شاهد مانور برخی از رسانه‌های آمریکا بر مسأله کشف اسناد سری از ویلای دونالد ترامپ هستیم اما به موازات این موضوع بحث جنگ اوکراین تا حدودی توانسته به کمک بایدن بیاید و او را در مقابل رقبای خود تا حدی برتر نشان دهد که البته انتقادهایی هم وجود داشت اما این نقدها کمتر شده است. دموکرات‌ها از همین حالا به دنبال آن هستند که خود را برنده مجادلات آتی سیاسی آمریکا به مردم معرفی کنند تا بتوانند با استفاده از رسانه‌های خود اوضاع را به هر ترتیب به نفع خود رقم بزنند. بر همین اساس در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از تایید و تکذیب‌های مختلف اعلام کرده که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد و حتی بحث ثبت نام وی برای این رویداد مهم سیاسی تایید شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در همین حال جمهوریخواهان و جنبش‌هایی مانند «جنبش تی پارتی» به نوعی دونالد ترامپ را مورد حمایت خود قرار دادند تا او بتواند یک جنب و جوش حزبی را برای انتخابات کنگره آمریکا به وجود بیاورد. این در حالی است که باید توجه شود تحلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است حدود دو سال دیگر برگزار شود از هم اکنون بسیار زود است اما نکته اینجاست که در هفته آخر تبلیغات نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری، سکان افکار عمومی به دست رسانه‌ها خواهد بود. رسانه‌هایی که در اختیار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان قرار دارند بدون تردید تا آنموقع و با توجه به مانورهایی که انجام خواهند داد، معادلات را تغییر می‌دهند و به هر ترتیب که شده، افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند؛ لذا نفوذ و حضور رسانه‌ها در رویدادهای سیاسی آمریکا بسیار مهم و موثر است و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

مطهرنیا افزود: نکته‌ای که در مورد ثبت نام بایدن برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری باید مورد نظر قرار بگیرد این است که او با این اقدام می‌تواند دموکرات‌ها را از لحاظ روحی برای انتخابات کنگره تقویت کند. او با این کار می‌خواهد نوعی اتحاد را در مقابل جمهوری‌خواهان در حزب خودش به نمایش بگذارد. بایدن با این اقدام به نوعی به مخالفان حزب خود اعلام می‌کند که باید به هر ترتیب که شده فعلاً اختلاف‌های حزبی را کنار بگذارند و آن را به بعد از انتخابات کنگره موکول کنند. توجه داشته باشید که در شرایط فعلی شانس پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره بیشتر تلقی می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما برخی از نمودارها نشان می‌دهد که هرچه آرام آرام به سمت انتخابات کنگره پیش می‌رویم احتمال دارد که اوضاع تغییر کند و نتایج به نفع دموکرات‌ها رقم بخورد. بر همین اساس نام‌نویسی بایدن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را باید یک مانور سیاسی برای تخریب جمهوری‌خواهان و همچنین تحت فشار قرار دادن ترامپ و طیف وی دانست اما مسأله اینجاست که او هم در شرایط فعلی از حیث اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار دارد. لذا باید منتظر بود و دید که چه کارت‌هایی از سوی او و تیمش روی میز گذاشته خواهد شد و احتمال دارد که چه مولفه‌های سیاسی در این میان جابه‌جا شده یا تغییر کند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا