بین الملل

نخست‌وزیر اسپانیا: نمایش اتحاد از اهداف اصلی اجلاس ناتو است

نخست‌وزیر اسپانیا که این هفته میزبان اجلاس رهبران ناتو در مادرید است، گفت که این نشست نمایانگر خط مقدم متحد ائتلاف غرب در دفاع از ارزش‌های دموکراتیک و اوکراین بوده و توانایی‌های بازدارندگی این اتحاد را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در گفت‌وگوی اختصاصی با آسوشیتدپرس تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تجاوز به خاک هیچ یک از اعضایش را برنمی‌تابد.
و گفت: باید پیامی بازدارند ارسال کنیم که (نشان دهد) آماده دفاع از وجب به وجب خاک قلمرو متحدین هستیم.
سانچز مدعی شد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فقط به اوکراین حمله نکرده است. او به دنبال بی‌ثبات کردن، تضعیف امنیت و شکوفایی و رفاه اروپاست.
او در کاخ نخست‌وزیری اسپانیا گفت که هدف اصلی اجلاس ناتو «ارسال پیام اتحاد هم‌راستا با دموکراسی، امنیت و نظم بین‌المللی بر اساس قوانینی است که متاسفانه روسیه با حمله به اوکراین آن‌ها را تکه‌تکه کرده‌ است.»
یکی از مسائل مهمی که احتمالا در این اجلاس مطرح شود، افزایش حضور نظامی ناتو در شاخه غربی این اتحاد و همچنین برآورده کردن درخواست‌های اسپانیا برای رسیدگی به خطرات مرزهای جنوبی ناتو و تهدیداتی است که از جانب مناطق بی‌ثبات آفریقا از جمله «ساحل» متوجه این کشور است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت که این اتحاد نیروهای واکنش سریع خود را از ۴۰ هزار به ۳۰۰ هزار سرباز افزایش خواهد داد. استولتنبرگ همچنین گفت که متحدان درباره نحوه مقابله با نفوذ فزاینده روسیه و چین در مرزهای جنوبی این اتحاد گفت‌وگو خواهند کرد.
نشست مادرید در سال گذشته و با هدف بازنگری در «مفهوم استراتژیک» ناتو برنامه‌ریزی شد؛ تجدیدنظری در اولویت‌های این اتحاد که هر ۱۰ سال یکبار و در راستای طرح‌ریزی خطرات تهدیدکننده ناتو و واکنش‌های احتمالی این اتحاد برگزار می‌شود. آخرین بازنگری در مفهوم استراتژیک ناتو در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد.
اجلاس سران ناتو در مادرید از امروز (سه‌شنبه) آغاز شده و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا