بین الملل

نخستین واکنش رئیس‌جمهور گابن به کودتا؛ مردم تظاهرات کنند


رئیس‌جمهور گابن با تایید خبر بازداشتش از سوی افسران ارشد ارتش، از مردم کشورش خواست که در اعتراض به کودتای نظامی صورت گرفته، تظاهرات کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی بونگو اوندیمبا» رئیس‌جمهور ۶۴ ساله گابن، که از زمان اعلام کودتای افسران ارشد ارتش گابن از سرنوشت او خبری در دست نبود و خانواده او از سرنوشت او، اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند، در نخستین واکنش به کودتای نظامی صورت گرفته، از مردم کشورش خواست که به میدان بیایند.

به نوشته «آسوشیتدپرس»، وی از مردم گابن خواست تا «سر و صدا» به پا کنند و اعلام کرد که در مقر اقامتش تحت بازداشت قرار دارد. 

این در حالی است که در ساعات اولیه صبح امروز، پس از کودتای نظامی افسران ارشد ارتش گابن، خانواده رئیس جمهور این کشور اعلام کردند که  اطلاعی از او ندارند و سرنوشت او هنوز معلوم نیست.

اما ساعاتی بعد، ، افسران ارتش گابن اعلام کردند رئیس‌جمهور تحت بازداشت خانگی است و یکی از پسرانش به اتهام «خیانت» بازداشت شده است. 

این در حالی است که از صبح امروز، شمار زیادی از مردم گابن در حمایت از کودتای نظامی صورت گرفته در کشورشان، به خیابان‌ها آمده‌اند و با پایین کشیدن بیل‌بردهای رئیس‌جمهور گابن، برکناری او از قدرت را جشن گرفته‌اند. 

صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰ آگوست)، شماری از ژنرال‌های بلندپایه ارتش گابن، با حضور در تلویزیون اعلام کردند که دولت را برکنار و قدرت را به دست گرفته‌اند و کلیه مرزهای کشور را بسته‌اند. نتایج انتخابات اخیر را ملغی و باطل اعلام می‌کنند.

گابن، در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس  قرار دارد و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهمترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست جمهوری «علی بونگو» اداره می‌شود.

یکشنبه پیش (۲۷ آگوست)، برای نخستین‌بار در تاریخ گابن، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای محلی به صورت همزمان در سایه تدابیر شدید امنیتی، قطع اینترنت و وضع مقررات منع آمد و شد، برگزار شد. مرکز انتخابات گابن نیز صبح امروز، رسما اعلام کرد که «علی بونگو» (۶۴ ساله) با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است. اما مخالفان بونگو مدعی تقلب گسترده در انتخابات شدند و به آن اعتراض کردند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا