بین الملل

نخست وزیر یونان از "رفتار تهاجمی" ترکیه انتقاد کرد

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان

نخست وزیر یونان گفت که حمله روسیه به اوکراین یک “نقطه عطف” در اروپا است و تاکید کرد باید از هر گونه نتیجه‌ای که می‌تواند تهاجم توسط سایر کشورها را در این قاره تشدید کند، جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان در پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه با اشاره به “رفتار تهاجمی و مداوم ترکیه” اظهار کرد: «جنگ اوکراین یک رویداد دیگر در صحنه جهانی نیست، این یک نقطه عطف در اروپا است. ما امروز به اوکراین بدهکاریم زیرا این کشور از هر گونه عمل انجام شده که می‌تواند فردا توسط مشکل‌سازان بزرگ و احتمالی ایجاد شود، جلوگیری می‌کند.»
وی افزود: «یک چیز مشخص است. ما به “بازنگری” و “احیای تصورات امپریالیستی” نیاز نداریم. یک چیز دیگر مشخص است؛ یونان هیچ گونه پرسشی را درخصوص حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خودش نمی‌پذیرد.»
نخست وزیر یونان گفت: «یونان درها را به روی تهدیدها می‌بندد و پنجره‌ها را به روی روابط مسالمت‌آمیز باز نگه می‌دارد. مناقشات میان کشورها باید براساس قوانین بین‌المللی حل‌وفصل شوند نه براساس تهدید و زورگویی.»
وزیر دفاع یونان: ترکیه باید به قوانین پایبند باشد
وزیر دفاع یونان گفت که درهای این کشور نسبت به تعامل با ترکیه باز است اما آنکار باید “نسبت به قوانین پایبند باشد.”
به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکوس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان روز سه‌شنبه طی کنفرانسی در آتن اظهار کرد: «ما مایلیم که با ترکیه تعامل داشته باشیم اما این کشور باید به قوانین پایبند باشد. ترکیه نباید قوانین خودش را اجرا کند؛ به خصوص قوانینی که شبیه به اقدامات یکجانبه است.»
ترکیه در ماه‌های اخیر انتقاد از یونان را بابت استقرار نیرو در جزایر واقع در شرق اژه و در نزدیکی ساحل ترکیه که در بسیاری موارد از ساحل آن قابل رویت است، افزایش داده است. این جزایر طبق معاهده ۱۹۲۳ لوزان و معاهده پاریس ۱۹۴۷ باید غیرنظامی باشند، بنابراین مستقر کردن هرگونه سرباز یا سلاح در این جزایر اکیدا ممنوع است. این در حالیست که یونان چنین ادعایی را از جانب ترکیه “بی‌اساس” خوانده است.
ماه گذشته میلادی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مذاکرات دوجانبه با یونان را به دلیل نقض حریم هوایی توسط یونان متوقف کرد و همچنین نخست وزیر این کشور را به تحت فشار گذاشتن ایالات متحده برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه متهم کرد.
اردوغان متعهد شد که با نخست وزیر یونان تا زمانی که این رهبر یونانی “رفتار خود را تغییر نداده”، ملاقات نکند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا