بین الملل

نشانه‌ای دال بر حمله نظامی احتمالی «اکواس» علیه نیجر وجود ندارد

المیادین:

سایت شبکه المیادین با بررسی پایان ضرب الاجل کشورهای غرب آفریقا به نیجر برای آغاز حمله نظامی به این کشور گزارش داد که نشانه‌ای دال بر عملیاتی شدن این حمله احتمالی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سایت شبکه المیادین در خصوص تهدیدات نظامی کشورهای غرب آفریقا علیه نیجر نوشت: ضرب الاجل سران گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» خطاب به رهبران کودتاچیان در نیجر مبنی بر لزوم بازگرداندن قدرت به رئیس جمهور مخلوع این کشور، روز یکشنبه به پایان رسید.

بعد از پایان این ضرب الاجل هیچ نشانه‌ای مبنی بر احتمال عملیاتی شدن حمله نظامی اکواس علیه نیجر وجود ندارد. یک منبع نزدیک به اکواس اعلام کرد که چنین اقدامی در شرایط کنونی هرگز عملیاتی نخواهد شد.

منابع آگاه در گفتگو با فرانس پرس اعلام کرده‌اند که با وجود مخالفت شورای نظامی نیجر با درخواست‌های اکواس، به نظر می‌رسد گفتگوها همچنان در جریان است و ممکن است آمریکا نیز در این گفتگوها مشارکت کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که تماس‌های مستقیمی با فرماندهان ارتش در نیجر با هدف تشویق آنها برای کناره گیری از قدرت برقرار کرده است.

رم و برلین نیز اعلام کرده‌اند که خواهان تمدید ضرب الاجل اکواس به شورای نظامی نیجر هستند به طوری که وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرده است که هنوز می‌توان به جای جنگ افروزی به یک راهکار دست یافت. اروپا نمی‌تواند یک نبرد مسلحانه را تحمل کند و نباید به کشورهای اروپایی به عنوان استعمارگران نوین نگاه کرد.

این در حالیست که سران اکواس روز دوشنبه اعلام کردند نشستی با محوریت بحران در نیجر روز پنج شنبه برگزار می‌کنند. ابوجا، پایتخت نیجریه میزبان نشست اکواس خواهد بود. هم‌زمان با پایان این ضرب الاجل، شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی حریم هوایی این کشور بسته است.

همچنین سران کودتاچیان از مردم نیجر خواستند تا برای دفاع از کشورشان آماده باشند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده آموزش نیروهای امنیتی در نیجر آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای نیجر با نیجریه و بنین مستقر شده است.

لازم به ذکر است که نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه (۴ مرداد ۲۶ ژوئیه) محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت و سپس او را از مقامش برکنار کردند. کودتاچیان نیجر روز جمعه (۶ مرداد ۲۸ ژوئیه)، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز پیشتر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد کشورهای اکواس هنوز آمادگی و توان لازم برای مداخله نظامی تمام عیار علیه نیجر را ندارند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا