بین الملل

نماز عید قربان در ویرانه‌های غزه/ایمان و مقاومت در اوج جنگ  

العربی الجدید بررسی کرد؛

مردم غزه نماز عید قربان و مراسم آن را در میان ویرانه‌ها و در سایه جنگ و قحطی برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، صبح امروز هزاران نمازگزار فلسطینی در نزدیکی مساجد ویران شده و در محوطه اردوگاه‌های آوارگان در نوار غزه، نماز عید سعید قربان را به جا آوردند. در سایه محاصره و جنگ وحشیانه‌ای که رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم غزه به راه انداخته، این مردم نمی‌توانند عید قربان را جشن بگیرند یا مراسم قربانی انجام دهند.

فعالان حقوق بشری امروز در برخی نمازخانه‌ها شروع به توزیع هدایا میان کودکان غزه کردند تا آنها را خوشحال کنند. حاج احمد حسن، از شهروندان آواره غزه که در نماز عید قربان شرکت کرده بود، به العربی الجدید می‌گوید: تعداد زیادی از مردم ما شهید و خانه‌هایمان ویران شده و بعد از عید فطر، عید قربان دومین عیدی است که در میان جنگ ویرانگر غزه فرا می‌رسد؛ اما ما در همه حال به مقاومت خود ادامه می‌دهیم و راضی به تقدیر خداوند هستیم و منتظر یاری او می‌مانیم.

علی اسامه از دیگر نمازگزاران نیز می‌گوید: سال گذشته در چنین روزی با برادران و دوستان خود مراسم قربانی انجام دادیم اما امروز به سختی می‌توانیم یک قرص نان تهیه کنیم. وی افزود: رژیم اشغالگر وحشیانه‌ترین جنایت‌ها را علیه ما انجام داد و جامعه جهانی ما را ناامید کرده است؛ اما با همه این وجود ایمان ما به آرمان و حق خود هرگز متزلزل نشده و در این راه با رضایت کامل هر بهایی که لازم باشد می‌پردازیم و در هر صورت خدا را شکر می‌کنیم.

سالم عبدالعزیز از دیگر شهروندان غزه هم گفت: عید برای ما همانند روزهای دیگر است؛ چرا که همچنان آواره و تحت ظلم هستیم. اما با همه این وجود خدا را شکر می‌کنیم. جهان ما را ناامید کرده است اما ما مطمئنیم که خداوند ما را ناامید نمی‌کند و بنابراین به تقدیر او رضایت می‌دهیم.

مردم غزه با همان حالت غمگینی که در عید سعید فطر داشتند، به استقبال عید قربان می‌روند و حتی میزان درد و رنج‌های آنها بیشتر هم شده است. در عید فطر مردم غزه منتظر بودند تا فشارهای بین المللی برای توقف جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه ثمربخش باشد و آتش بس برقرار گردد؛ اما همین امید کوچک هم امروز در عید سعید قربان در میان مردم غزه دیده نمی‌شود. اما آنها با همه این وجود ایمان خود را حفظ می‌کنند.

مریم حمدان، بانوی ۴۰ ساله فلسطینی که از شمال شرق نوار غزه آواره شده است گفت: در جریان آوارگی‌های مکرری که طی ماه‌های گذشته داشتیم لباس‌هایی که به سختی در عید فطر برای فرزندانمان تهیه کرده بودیم نابود شد. فرزند کوچک من «نادین» یک لباس قرمز داشت که بعد از، از دست دادن آن به شدت غمگین شده است. امسال بچه‌های غزه همانند نادین نمی‌توانند لباس عید بپوشند و تعطیلات عید برای آنها معنایی ندارد.

وی با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و همچنین مواضع سست رژیم‌های عربی در برابر این جنایت‌ها تاکید کرد: من از زمانی که کودک بودم مادربزرگم همیشه می‌گفت یک مسلمان تنها زمانی می‌تواند خوشحال باشد که برادر مسلمان او هم خوشحال باشد؛ اما چیزی که ما اکنون می‌بینیم برخلاف آن است و کشورهای عربی و اسلامی کاری برای نجات مردم فلسطین نمی‌کنند.

جلوگیری اشغالگران از ورود دام‌ها به غزه

از طرف دیگر دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جلوگیری رژیم اشغالگر از ورود دام‌ها به غزه جهت قربانی و محروم کردن مردم فلسطین از برگزاری جشن عید قربان، بار دیگر چهره کثیف و جنایتکار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا را آشکار می‌کند.

این نهاد دولتی در غزه تاکید کرد: بستن همه گذرگاه‌های نوار غزه از جمله گذرگاه مرزی رفح و جلوگیری از ورود دام‌ها به غزه، جنایت جدیدی است که به کارنامه سیاه اشغالگران اضافه می‌شود. این جنایت جدید در چهارچوب مجموعه‌ای از جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در جنگ نسل‌کشی علیه غزه و محاصره ناعادلانه‌ای است که از ۱۸ سال قبل دشمن اشغالگر به این منطقه تحمیل کرد.

در این بیانیه آمده است: مراسم قربانی در عید سعید قربان بخشی جدا نشدنی از آداب و فرهنگ مسلمانان است و جلوگیری از برگزاری آن بی‌اعتنایی و اهانت به اصول اسلامی و ارزش‌های بشردوستانه محسوب می‌شود. این وضعیت مستلزم مداخله جدی جامعه جهانی جهت توقف جنگ نسل کشی علیه غزه و پایان دادن به نقض آشکار حقوق مسلمانان است.

دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه، رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا را مسئول کامل تداوم این جنایات علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی دانسته و تاکید کرد: جامعه جهانی، سازمان ملل، نهادهای مختلف بین المللی و همه کشورهای آزاده جهان باید رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را جهت توقف جنگ نسل کشی علیه غزه، باز کردن گذرگاه‌های زمینی و شکستن محاصره کامل غزه تحت فشار قرار دهند.

دشمن در برابر ایمان و صبر غزه زانو خواهد زد

عید قربان امسال در حالی فرا ‌رسیده که بیش از ۱۳۰ هزار غیرنظامی فلسطینی در جنایت‌های وحشیانه‌ای که رژیم اشغالگر علیه نوار غزه انجام داده است، شهید و یا زخمی شده‌اند و بر همین اساس مسلمانان نمی‌توانند همانند سال‌های گذشته عید سعید قربان را با خوشحالی جشن بگیرند.

در همین زمینه اخیراً شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجد الاقصی و رئیس هیئت اسلامی عالی در قدس طی سخنانی در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان خطاب به ملت فلسطین و همه ملت‌های عربی و اسلامی اعلام کرد: با توجه به جنگ ویرانگر دشمن علیه غزه، از ملت‌های عربی و اسلامی می‌خواهیم مناسک عید قربان را به شعارهای مذهبی، نماز و ذبح قربانی محدود کنند و جشن و شادی برپا نکنند. شیخ صبری تأکید کرد: ما باید نسبت به برادران خود در نوار غزه و دیگر مناطق فلسطینی که در معرض مصیبت‌ها قرار دارند احساس مسئولیت و با آنها همدردی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به انتشار تصاویر برگزاری نماز عید قربان در میان ویرانه‌های غزه نوشت که جنایات هولناک و تکان دهنده دشمن صهیونیستی در نوار غزه و کرانه غربی، عزم و اراده ملت فلسطین برای آزادی سرزمین خود و قدس شریف از اشغال صهیونیست‌ها را نخواهد شکست.

در این مطلب آمده است: مردان و زنان و جوانان فلسطین همراه با کودکان معصوم و رنجدیده خود، نماز عید سعید قربان را داغدار و مجروح و پردرد، اما مستحکم و مؤمن به نصرت الهی اقامه کرده‌اند. دشمن صهیونیستی و هر که با اوست، در مقابل ایمان و صبر و عزم ملت فلسطین زانو خواهد زد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا