بین الملل

نماینده کنست: اگر به اوکراین کمک نکنیم، وارد بحران با غرب می‌شویم


نماینده کنست در گفت‌وگو با شبکه «کان» ضمن تاکید بر نزدیک‌تر شدن اتحاد ایران و روسیه، تصریح کرد که «اگر اسرائیل کمک‌های خود به اوکراین را افزایش ندهد، با غرب به یک بحران عمیق خواهد رسید».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «زیو الکین» نماینده کنست که این هفته از سفر خود به اوکراین برگشته، روز گذشته (شنبه، ۲۵فوریه) در برنامه «ساعت بین‌المللی» شبکه صهیونیستی کان، تصریح کرد که «اگر اسرائیل کمک‌های خود به اوکراین را افزایش ندهد، با غرب به یک بحران عمیق خواهد رسید».

طبق گزارش پایگاه خبری «آی۲۴»، الکین در این گفت‌وگو ادعا می‌کند: «اسرائیل باید کمک‌های خود به اوکراین را به طور قابل توجهی گسترش دهد؛ به ویژه در مورد آنچه که به مقابله با پهپادهای ایرانی مربوط می‌شود».

نماینده کنست افزود: «ما در یک الگوی قدیمی غوطه‌ور هستیم. نمی‌توانم چشمانم را ببندم و نبینم که واقعیت تغییر کرده است. اگر اسرائیل کمک‌های خود را افزایش ندهد، با غرب به یک بحران عمیق خواهد رسید».

الکین در ادامه با اشاره به این که «نمی توان نسبت به پویایی جنگ اخیر بی تفاوت ماند»، افزود: به خصوص پس از گذشت چند ماه،که روابط روسیه و ایران روزبه‌روز نزدیک‌تر قوی‌تر می شود؛ جایی که غرب کمک‌های خود را به اوکراین افزایش می‌دهد و ما هم در نهایت عضوی از جبهه غربیم.

این عضو کنست درباره بهایی که رژیم صهیونیستی برای روسیه در ازای تغییر سیاست می پردازد، گفت: به هر حال بخشی از بهای آن به دلیل وابستگی روسیه به ایران پرداخت خواهد شد که بر کل طرح‌های دارای منافع برای ما تاثیر می‌گذارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه تلاش برای کسب رضایت هر دو طرف [غرب و روسیه] متوجه خودمان خواهد بود؛ زیرا تل‌آویو به چنان بحران عمیقی با غرب خواهد رسید که باید گامی دراماتیک بردارد تا ثابت کند هنوز یکی از کشورهای غربی است. این نتیجه به معنای خشم بیشتر روس‌ها علیه اسرائیل خواهد بود.

روز سه‌شنبه هفته گذشته دو نمایندهٔ کنست، الکین از «حزب لیکود» متعلق به «بنیامین نتانیاهو» و دیگری «یولی ادلشتین» از احزاب اپوزیسیون، پس از دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین مشترکاً از مقامات کابینه تل‌آویو خواستند تا به کی‌یف کمک‌های بیشتری داشته باشد؛ از جمله کمک نظامی که از آغاز جنگ با روسیه در فوریهٔ سال گذشته تاکنون، رژیم صهیونیستی از ارائه آن امتناع کرده است.

دو هفته گذشته (پنجشنبه، ۱۶فوریه)،  زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دیدار داشت و این دیدار که یک ساعت طول کشیده و آن‌ها در بخشی از گفت‌وگوها، درباره کمک‌های تل‌آویو به کی‌یف بوده است. 

براساس گزارش روزنامه عبری «هاآرتص»، کوهن به زلنسکی قول داده بود که رژیم صهیونیستی روی توسعه یک سیستم هشدار در برابر تهدیدات و حملات هوایی برای کمک به اوکراین کار کرده و آن را ظرف سه تا شش ماه آینده در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

بنابر گزارش این رسانه صهیونیست، دو طرف درباره تعمیق همکاری‌های دوجانبه در برابر «تهدید ایران» در عرصه بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌ و  از ایران به عنوان «دشمن مشترک» تل‌آویو و کی‌یف یاد کرده‌اند. دیگر منابع صهیونیستی روز گذشته گزارش دادند کوهن و زلنسکی در آن دیدار که نخستین سفر خارجی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، درباره روش‌های همکاری علیه ایران در عرصه بین‌المللی رایزنی کرده بودند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با بیان اینکه جمهوری اسلامی بارها به اتهامات بی‌اساس مقامات اوکراینی در موضوع ادعایی پهپادها پاسخ داده همواره تأکید کرده که تهران هیچ‌گونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی به منظور استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است.

پایان پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا