بین الملل

نیجر به هیأت اعزامی «اکواس» اجازه ورود به این کشور را نداد


همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره آماده شدن شماری از کشورهای آفریقایی برای مداخله نظامی در نیجر، شورای نظامی نیجر به هیأت اعزامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) اجازه ورود به این کشور را نداد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای نظامی نیجر، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، اعلام کرد که به هیأت اعزامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) اجازه ورود به نیجر را نداده است.

 گروهی از فرماندهان نظامی کشور نیجر، بیست و هفتم جولای گذشته، تحت عنوان «شورای ملی حفاظت از میهن»، در پخش زنده شبکه تلویزیون ملی (ORTN) اعلام کردند با کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند و «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را سرنگون کرده‌اند.

به دنبال این اعلام، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا تحت فشار برخی از کشورهای غربی به‌ویژه فرانسه، نیجر را تحت فشار قرار داد و این کشور را تحریم کرد. اکواس حدود یک هفته پیش، از تحریم نیجر خبر داد که این تحریم‌ها شامل بستن حریم هوایی کشورهای عضو به روی نیجر و تعلیق مبادلات تجاری بود.

از طرف دیگر، پس از کودتا در نیجر، وزرای دفاع کشورهای عضو در اکواس طرحی را برای مداخله نظامی در نیجر آماده کردند و خبر دادند که دستور اجرای این طرح منوط به موافقت رؤسای جمهور خواهد بود.

وزارت خارجه نیجر، امروز، در پیامی خطاب به اکواس اعلام کرد: «وضعیت فعلی و خشم مردم و نارضایتی آن‌ها بعد از تحریم‌های اعمال‌شده از سوی اکواس اجازه استقبال از هیأت مذکور در فضایی آرام و امن را نمی‌دهد».

«عبدالرحمن تچیانی» رئیس شورای نظامی نیجر، پنجشنبه گذشته، در اظهاراتی تاکید کرده بود که نیجر تحریم‌های اکواس را نمی‌پذیرد و این تحریم‌ها غیرقانونی، غیرعادلانه و غیرانسانی هستند.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش برخی از کشورها برای مداخه نظامی در نیجر، بورکینافاسو و مالی در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از نیجر اعلام و تاکید کردند مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا