بین الملل

هزینه‌های سنگین حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

ژنرال ارشد لبنانی در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد؛

ژنرال ارشد لبنانی می‌گوید حزب‌الله با عملیات‌های ضد صهیونیستی متنوع خود معادلات پیچیده‌ای را به دشمن صهیونیستی تحمیل کرده و هزینه‌های سنگین هر گونه حمله تل‌آویو به لبنان را نشان داده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: حزب الله لبنان بار دیگر هواپیمای بدون سرنشین هرمس ۹۰۰ رژیم صهیونیستی را در حریم هوایی خود ساقط کرد. به این ترتیب رژیم صهیونیستی دیگر مانند گذشته نمی‌تواند ادعا داشته باشد که با یگان موزیک خود می‌تواند هر پایتخت عربی را به اشغال خود در بیاورد، بلکه حرف آخر در عرصه میدانی گفته می شود. لذا رژیم صهیونیستی و کابینه آن تلاش دارند به هر قیمتی شده جنگ با لبنان را رقم بزنند.

نگاهی به تحولات میدانی در خصوص افزایش تنش در جبهه شمالی محور گفت‌وگویی است که خبرگزاری مهر با منیر شحاده، سرتیپ ستاد و رئیس سابق دادگاه نظامی لبنان انجام داده است که متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

جبهه شمالی رژیم صهیونیستی در مجاورت مرزهای لبنان از چند هفته پیش تاکنون شاهد افزایش ملموس تنش بوده است، این در حالی است که مقاومت ابتکار عمل قواعد درگیری را با دشمن صهیونیستی در اختیار دارد، معنای این تحولات چیست؟ و شما پیام‌هایی که هر کدام از این طرف‌ها به دنبال مخابره آن هستند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از تحولات عرب العرامشه آغاز می‌کنم؛ نقطه‌ای که آغاز تنش جدید مقاومت در جنوب لبنان بود. این حمله و تنش آفرینی با چندین پیام انجام شد. سرکردگان رژیم صهیونیستی ادعاهایی مطرح کرده و مدعی شده بودند که آمادگی کامل برای فعالیت‌های نظامی در جنوب لبنان را دارند، لذا مقاومت لبنان این عملیات را انجام داد تا به دشمن بفهماند که توان اطلاعاتی بالایی دارد و می‌تواند همه چیز را بررسی و ارزیابی کند، چرا که می‌تواند هواپیماها و پهپادهای جاسوسی خود را به حریم هوایی دشمن اعزام کرده و اطلاعات کافی از مناطق استقرار و تحرکات دشمن را کسب کند.

سوالی که اینجا طرح می‌شود این است که مقاومت چگونه این پهپادها و هواپیماهای انتحاری را ارسال می‌کند. در پاسخ باید گفت که حزب الله لبنان از روز هشتم اکتبر تمامی مراکز جاسوسی و مراقبت و اختلال رادار رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. برخی از رسانه‌های عربی در آن زمان حزب الله را مسخره می‌کردند و مدعی بودند که این حزب چند ستون را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است، اما نتایج این عملیات بعدها مشخص شد و اهمیت حمله مقاومت به ۹۰ درصد از ستون‌های اطلاعاتی مستقر در مرزهای لبنان و رژیم صهیونیستی آشکار شد.

حزب الله لبنان پایگاه اطلاعاتی میرون را بیش از ۷ بار هدف حملات خود قرار داده و دو بالن جاسوسی اسرائیل را در طبریا و منطقه بلدة رمیش هدف قرار داده است. به این ترتیب رژیم صهیونیستی قدرت کنترل حریم هوایی و دریافت اطلاعات هوایی از مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی را از دست داده و به این ترتیب مقاومت موفق شده هواپیماهای جاسوسی و پهپادهای انتحاری خود را بدون فعال شدن سامانه‌های دفاع موشکی و آژیرهای هشدار در جبهه شمالی، به سرزمین‌های اشغالی اعزام کند. به این ترتیب هدف قرار گرفتن سامانه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی نقش عمده‌ای در آزادی عمل پهپادهای این حزب در حریم هوایی لبنان دارد.

حزب الله در منطقه عرب العرامشة موفق شد از طریق هواپیماهای جاسوسی خود اطلاعات مهمی را به دست آورد و به این ترتیب این مرکز را هدف قرار داد که در نتیجه این عملیات ۱۸ نظامی دشمن صهیونیستی کشته و زخمی شدند. اسرائیلی‌ها اذعان کردند که این عملیات بسیار مهم بود و مقاومت اعلام کرد که از پهپادهای انتحاری جدید استفاده کرده است و حزب‌الله دایره حملات خود را گسترش داده است. در مورد انهدام دو بالن اطلاعاتی رژیم صهیونیستی باید بگوییم که بالن اول در مقابل منطقه بلدة رمیش بود و مقاومت کار بسیار هوشمندانه‌ای را با هدف قرار دادن این بالن انجام داد. آنها در ابتدا منتظر وزش باد از جنوب به شمال شدند، چرا که در این صورت در هنگام ساقط کردن این بالن، کابل‌های مخصوص آن به سمت اراضی لبنان می‌افتد و در اراضی سرزمین‌های اشغالی سقوط نمی‌کند. وقتی باد موافق وزیدن گرفت، آنها ابتدا به صورت تاکتیکی اتاق کنترل را هدف قرار دادند، چرا که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، اتاق کنترل به صورت اتوماتیک تمام اطلاعات موجود در این بالون را حذف می‌کرد. آنها اول اتاق کنترل را هدف گرفتند و بعد خود بالون را با موشک الماس هدف قرار دادند. در ادامه کابل‌ها منهدم شدند تا باد موافق آنها را به سمت لبنان بکشد.

بالون دوم در طبریا و در فاصله ۳۲ کیلومتری مرز لبنان سقوط کرد. حزب الله لبنان تنها به منهدم کردن این بالن اکتفا نکرد، بلکه پهپادهای جاسوسی خود را ارسال کرد تا از سقوط این بالن و افتادن آن روی زمین بعد از انفجار تصویربرداری کند. این موضوع نشان می‌دهد که مقاومت لبنان می‌تواند به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کند و بعد از تصویربرداری و جمع آوری اطلاعات و اهداف مورد نظر به لبنان بازگردد.

مقاومت لبنان در شبکه الجزیره ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه حزب الله تمامی حرکات نظامیان دشمن صهیونیستی را حتی در اتاق‌های خودشان تحت کنترل دارد و در بیت هیلل حتی می‌تواند اتاق خواب نظامیان اسرائیلی را موشک باران کند. این موضوع نشان می‌دهد که حزب الله حتی از اتاق استراحت نظامیان نیز اطلاع دارد، همانطور که تصاویر بسیاری از مجروحان صهیونیست را نیز در سایت‌های اجتماعی منتشر کرد.

حزب الله لبنان با موشک باران اتاق خواب نظامیان اسرائیلی نشان داد که اطلاعات دقیقی را از طریق هواپیماهای جاسوسی خود به دست آورده است و قدرت اطلاعاتی بالایی دارد تا حدی که خودروهای ورودی و خروجی به مراکز دشمن نیز از طرف مقاومت هدف قرار می‌گیرد. مقاومت در این عملیات قدرت خود را نشان داد.

حزب‌الله علاوه بر این‌ها اخیراً از پهپادهای انتحاری نیز رونمایی کرده است که دو موشک سام ۵ نیز با خود حمل می‌کند، به این ترتیب این پهپادها می‌توانند در آن واحد ۳ هدف متفاوت را مورد حمله قرار دهند، علاوه بر اینکه حمله‌ای که توسط خود پهپاد انجام می‌شود، به صورتی است که دوربین روی آن نصب شده و تصاویر را مخابره می کند. در موشک الماس نیز این تکنولوژی وجود دارد.

پیام‌هایی که مقاومت لبنان مخابره کرده، پیام‌های بازدارنده برای اسرائیل است؛ با این مضمون که اگر می‌خواهید عملیات نظامی در لبنان را آغاز کنید، ما غافلگیری‌هایی داریم که شما را پشیمان خواهیم کرد. به این ترتیب بار دیگر این نکته را مطرح می‌کنم که اسرائیل بیش از ۸۵ توان نظامی خود را در ابعاد کیفی و نه کمی به کار گرفته است و الان غیر از استفاده از بمب اتمی و سلاح شیمیایی کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد، چرا که از تمامی تسلیحات بزرگ خود در غزه و لبنان استفاده کرده است. در طرف مقابل، اما حزب الله لبنان از بخش کوچکی از توانمندی‌های خود استفاده کرده که کمتر از ۲۵ درصد این توانمندی است و غافلگیری‌های زیادی در اختیار دارد. تمامی این پیام‌های بازدارنده می‌تواند به اسرائیل بفهماند که در صورت حمله به لبنان عواقب وخیمی در انتظار این رژیم است، همانطور که در جبهه پشتیبانی از غزه نیز این عواقب در صورت گسترش دامنه جنگ در رفح انتظار آن را می کشد.

تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه لبنان همچنان ادامه دارد و تمامی مسئولان اسرائیل بدون استثنا تهدید به تخریب و ویران کردن لبنان و اعمال معادلات جدید کرده‌اند. آیا شما انتظار دارید که افزایش سطح این تهدیدها باعث گسترش عملیات نظامی در منطقه مرزی شده و اوضاع را از کنترل خارج کند؟ آیا احتمال بروز جنگ گسترده وجود دارد؟

ما بیش از ۸۰ بار از زبان وزیر جنگ رژیم اسرائیلی و دیگر مسئولان اسرائیلی تهدید شده‌ایم، اما صهیونیست‌ها عواقب انجام هر اقدام خصمانه علیه لبنان را می‌دانند. رهبران لبنان از جمله محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت اعلام کرده اند که در صورت حماقت رژیم صهیونیستی و اقدام به عملیات نظامی در جنوب لبنان، مقاومت کاری خواهد کرد که صهونیست‌ها نور خورشید را نبینند. طبعاً این یک واکنش شاعرانه است و منظور از آن این است که میزان موشک‌هایی که در این شرایط به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد، بسیار گسترده خواهد بود و این موشک‌ها که موشک‌های بالستیک نقطه‌زن هستند در همان ساعات اولیه اهداف استراتژیک زیادی را مورد حمله قرار خواهند داد.

احتمال وقوع جنگ به نتانیاهو بستگی دارد، ما معتقدیم که وی بسیار دچار بحران شده و در تمامی جبهه‌ها فشار زیادی را تحمل می‌کند. یمن چهارمین مرحله از حملات خود را آغاز کرده و منافع اسرائیل در دریای مدیترانه را هدف قرار داده است. آنها کشتی‌های نظامی آمریکا و انگلیس را نیز همچنان منهدم می‌کنند و ائتلاف دریایی نتوانسته جلوی یمنی‌ها را بگیرد. جبهه یمن، بندر ایلات را به صورت کامل تعطیل کرده و الان دریای مدیترانه را هدف قرار می‌دهد.

خسارت اسرائیلی‌ها در جبهه غزه نیز بسیار سنگین است و ما می‌بینیم که تعداد دیگری از نظامیان اسرائیلی به اسارت مقاومت فلسطین درآمده‌اند. در جبهه لبنان نیز تنش‌های زیادی به وجود آمده و در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی نیز تظاهرات گسترده‌ای در خیابان‌های تل‌آویو برگزار می‌شود که خواستار استعفای سران رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. دادگاه بین المللی و احکام صادر شده از این دادگاه به ویژه در خصوص بازداشت سران رژیم صهیونیستی نیز به اهرم فشار دیگری بر نتانیاهو تبدیل شده است. علاوه بر اینها این توقف جنگ در غزه باعث زندانی شدن و پایان فعالیت سیاسی نتانیاهو خواهد بود و ممکن است نتانیاهو این اقدام، یعنی حمله به لبنان را برای فرار به جلو در شرایط بغرنج کنونی دستور کار خود قرار دهد.

مقاومت لبنان روش‌های متنوعی برای مقابله با تجاوز صهیونیست‌ها به شهروندان لبنانی و دارایی‌های آنها به کار گرفته و عناصر حزب الله به صورت ماهرانه از ابزارهای در اختیار، برای تحمیل معادلات به دشمن، استفاده می‌کنند. شما اوضاع کنونی در منطقه مرزی را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما سرکردگان رژیم صهیونیستی چگونه می‌توانند وعده‌های خود در خصوص بازگرداندن شهرک نشینان به منازلشان و دور کردن مقاومت از مناطق مرزی را عملیاتی کنند؟

مقاومت دو عملیات مختلف را در مرکز رامیة و مرکز المالکیة نجام داده و از طریق رسانه‌ها و ویدیوهایی که منتشر کرد، نشان داد عناصر مقاومت در چند متری این مراکز حضور دارند. این موضوع نشانه‌های بسیار خطرناکی برای دشمن صهیونیستی داشت و پیام‌های متنوعی برای آنها مخابره کرد:

اول اینکه اظهارات مکرر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه عناصر مقاومت از مناطق مرزی لبنان فاصله گرفته‌اند را به چالش کشید و دروغ بودن آن را اثبات کرد. حزب‌الله با این دو عملیات که در چند متری دشمن صهیونیستی انجام شد، به شهرک نشینان صهیونیست ثابت کرد که مسئولان آنها دروغ می‌گویند و عناصر حزب الله در چند متری جمجمه نظامیان اسرائیل حضور دارند.

دوم اینکه وقتی فیلم‌های مقاومت را به دقت بررسی کرده و از ماهیت سلاح‌های استفاده شده توسط عناصر مقاومت اطلاع حاصل می‌کنیم، می‌بینیم که این سلاح‌ها، سلاح‌های کلاسیک و قدیمی مانند خمپاره اندازه‌های بی ۷ و مسلسل پیکاسیه و کلاشنیکف و توپخانه هستند. این پیام نشان می‌دهد که مقاومت حتی با این سلاح‌ها می‌تواند به مراکز صهیونیستی حمله کرده و نظامیان صهیونیستی را به هلاکت برساند و حتی آنها را به اسارت بگیرد. آنها این پیام را برای دشمن صهیونیستی مخابره کردند که اگر قصد حمله به لبنان را داشته باشد، مقاومت آمادگی بازگرداندن آنها به روزهای قبل از سال ۲۰۰۰ را دارد و حملات گسترده را به مراکز فرماندهی و نظامی آنها انجام خواهد داد.

در حمله موشکی مقاومت به پادگان نظامی برانیت با موشک‌های برکان و حمله به مقر تیپ ۷۶۹ در مسکاف عام تخریب زیادی در این پایگاه ایجاد شد و حملات موشکی کوه میرون و جولان اشغالی نیز نشان داد که مقاومت می‌تواند رادار گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد. مقاومت در مناطق دیگر نیز سامانه‌های دفاع موشکی رژیم اسرائیل را هدف قرار داده است و این موضوع نشان می‌دهد وقتی مقاومت سیستم کنترل و تسلط هوایی اسرائیل بر جبهه شمالی را ناکارآمد کرده و ستون‌های اطلاعاتی و پایگاه میرون و دو بالون جاسوسی آنها را هدف گرفته، به راحتی می‌تواند هواپیماهای جاسوسی و انتحاری خود را به حریم هوایی اسرائیل بفرستد.

مقاومت سیستم بازدارندگی موشکی را در اختیار دارد که می‌تواند در برابر هواپیماهای دشمن ایستادگی کرده و مدرن‌ترین و گران قیمت‌ترین هواپیماهای آنها را ساقط کند، این در حالی است که می‌بینیم پهپادهای مقاومت از مناطق مرزی عبور کرده و به راحتی به اهداف مورد نظر خود می‌رسند. شما این شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این اوضاع در نتیجه توانمندی‌های فنی به دست آمده یا مهارت و تخصص کادر نظامی باعث برتری حزب الله شده یا روحیه دشمن به شدت افول کرده است؟

مقاومت لبنان اخیراً دومین هواپیمای بدون سرنشین هرمس ۹۰۰ رژیم صهیونیستی را ساقط کرد. حزب الله با این اقدام این پیام را به دشمن صهیونیستی مخابره کرد که می‌تواند هواپیماهای هرمس که در ارتفاع ۳۰ هزار پایی پرواز می کند را هدف قرار دهد و به این ترتیب می‌تواند جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۱۵ و اف ۳۵ اسرائیل را نیز هدف سامانه‌های ضد هوایی خود قرار دهد.

اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند که این موشک موشک صقر بوده و موشک دوش پرتاب سام نبوده است، اما مقاومت با این اقدام نشان داد که نیروی هوایی اسرائیل، در آسمان لبنان آزادی عمل ندارد و حزب الله موشک‌های ضد هوایی را در اختیار دارد و می‌تواند غافلگیری‌های بیشتری را با موشک‌های ضد هوایی خود ایجاد کند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی گذشته خود تصریح کرد که لبنان نتیجه این جانفشانی‌ها را خواهد دید و حقوق دریایی و زمینی لبنان استیفا خواهد شد و بحران‌های داخلی آنها به حالت قبل باقی نخواهد ماند. این اتفاق چگونه می‌تواند رخ دهد؟ و چگونه می‌توان نمود اظهارات سید مقاومت را در معادلات آینده داخلی در لبنان مشاهده کرد؟

منظور دبیر کل حزب الله این بود که تحولات بعد از هفتم اکتبر هرگز مانند قبل از آن نخواهد بود. قبل از هفتم اکتبر قطعنامه ۱۷۰۱ در جبهه لبنان اعمال می شد و رژیم صهیونیستی در عین حال به صورت دریایی و زمینی و هوایی بارها به لبنان تجاوز می‌کرد. هواپیماهای جاسوسی اسرائیل به جولان در حریم هوایی لبنان می‌پرداختند و از منطقه سهل البقاع، اراضی سوریه را هدف قرار می‌دادند. ما نمی‌خواهیم به قبل از این مرحله بازگردیم، لذا بعد از هفتم اکتبر باید اولاً تمامی حقوق خود را به صورت کامل استیفا کنیم که از جمله آنها تعیین مرزهای دریایی است و در درجه دوم اسرائیل باید تعهد دهد که دیگر قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض نخواهد کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا