بین الملل

هشدار آژانس درباره وقوع «حادثه بزرگ‌ هسته‌ای» پس حمله به زاپروژیا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره احتمال وقوع یک حادثه «بزرگ هسته‌ای» در نیروگاه زاپروژیا در شرق اوکراین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، به‌دنبال حمله پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در شرق اوکراین که هم‌اکنون تحت کنترل روسیه است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وقوع حادثه بزرگ هسته‌‎ای در این نیروگاه هشدار داد.

علاوه بر حمله پهپادی، وقوع انفجار در نزدیکی ساختمان رآکتور و رویت لکه‌های خون حاکی از زخمی شدن فرد یا افرادی در این محل و همچنین حمله به گنبد ششمین منبع برق این نیروگاه نیز گزارش شده است.

رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این حمله‌ها را «بی‌ملاحظه» خواند. این نخستین حمله مستقیم به این نیروگاه پس از حمله نوامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود که ایمنی و امنیت آن و نواحی اطراف آن را به خطر انداخته است.

بنا به اعلام آژانس، اندکی پس از حمله اخیر، کارشناسان به سه موقعیت آسیب‌دیده اعزام و موفق به تایید اثر فیزیکی انفجار پهپادی شدند.

در بیانیه آژانس درباره این حمله آمده است: درحالی که کارشناسان روی سقف رآکتور(واحد ۶) بودند، نیروهای روسیه در حال هدف گرفتن پهپادی بودند که ظاهرا در حال نزدیک شدن بود. تیم اعزامی آژانس، بقایای پهپادها را در این نقطه و دو موقعیت دیگر در نیروگاه رویت کرد. آنها در یکی از این سایت‌ها، بیرون از یک آزمایشگاه، لکه‌های خون نیز مشاهده کردند که از دست کم یک قربانی حکایت داشت.

گروسی درباره این گزارش گفت: این حادثه، تشدید چشمگیر مخاطراتی است که ایمنی و امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیا را تهدید می‌کند. چنین حمله‌های بی‌ملاحظه‌ای، خطر وقوع یک حادثه بزرگ هسته‌ای را به شکلی قابل توجه تشدید می‌کند و باید فورا متوقف شود. هیچ‌کس نمی‌تواند از قِبل حمله به تاسیسات هسته‌ای، منفعت یا برتری نظامی یا سیاسی به دست آورد. حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای مطلقا قدغن است.

مقامات این نیروگاه تحت کنترل روسیه می‌گویند که این حمله‌های پهپادی، هیچ خسارت یا تلفاتی در پی نداشته و سطح تشعشعات نیروگاه نیز عادی است. همچنین مقامات روس، مسئول این حمله را اوکراین و پهپادهای ارتش این کشور دانسته‌اند.

آندری یوسوف، یکی از مقامات اطلاعاتی اوکراین با رد این اتهامات، مدعی شد که کی‌یف هیچ دخالتی در این حادثه نداشته است. وی مدعی شد: حمله‌های روسیه از جمله حمله‌های فریبنده و با پرچم دروغین در قلمرو نیروگاه هسته‌ای اوکراین، همواره یکی از حقه‌های مشهور متجاوزان بوده است»!

زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود و اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، به تصرف مسکو درآمد، در طول جنگ همواره در کانون تبادل آتش بوده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا