بین الملل

هشدار مسکو به غرب درباره نادیده گرفتن اقدام کی‌یف در گلوله‌باران «دونباس»


معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت سیاست کشورهای غربی که ترجیح می‌دهند گلوله‌باران «دونباس» توسط نیروهای اوکراینی را نادیده بگیرند، ممکن است کی‌یف را به سمت یک حمله تمام عیار به مناطق شرقی سوق دهد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل روز یکشنبه در خصوص پیامد چشم بستن کشورهای غربی بر گلوله‌باران «دونباس» توسط نیروهای ارتش اوکراین هشدار داد. 

وی در این خصوص تصریح کرد: با توجه به این واقعیت که همکاران غربی ما تلاش می‌کنند چشمان خود را بر آنچه در شرق [اوکراین] اتفاق می‌افتد ببندند، آن‌ها از همان ابتدا بمباران این مناطق توسط اوکراین را انکار می‌کردند و ادعا می‌کنند که هر اتفاقی در آنجا رخ می‌دهد، در نتیجه تحریک روسیه است؛ قطعا چنین جسارت‌بخشی بسیار خطرناک است و ممکن است برخی افراد در اوکراین وسوسه تحریک شورشیان (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) و تحریک این سرزمین‌ها را داشته باشند.

این دیپلمات روس افزود: بنابراین، اگر همکاران فرانسوی ما بتوانند بر ذهن تشکیلات اوکراین تأثیر بگذارند تا آن‌ها را متقاعد کنند که باید به توافقات مینسک پایبند باشند و نباید به سمت جمعیت صلح‌جو در دونباس آتش بگشایند، این فقط می‌تواند خوشایند باشد.

وضعیت در امتداد خط تماس در شرق اوکراین از صبح روز ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) رو به وخامت گذاشت. جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از گسترده‌ترین گلوله‌باران‌های ارتش اوکراین در ماه‌های گذشته خبر دادند. از تلفات گزارشی نشده، اما یک زن غیرنظامی زخمی شده و گلوله‌باران به برخی از تأسیسات غیرنظامی آسیب وارد کرده است. در بحبوحه افزایش تهدید اقدامات جنگی، جمهوری‌های خودخوانده روز جمعه از خروج غیرنظامیان به سمت روسیه خبر دادند و بسیج عمومی اعلام کردند.

شبکه «راشا تودی» بامداد امروز از تیراندازی‌های گسترده در شرق اوکراین میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان روس‌تبار خبر داد. نظامیان در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک ادعا کردند که ارتش اوکراین مواضع آن‌ها را با توپخانه هدف قرار داده است. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از وقوع یک انفجار در دونتسک خبر داد. 

به‌رغم این حملات، رئیس‌جمهور اوکراین که با فضاسازی غرب چندی است خود را در تنش با روسیه قرار داده، بعد از ظهر یکشنبه خواستار آتش‌بس در منطقه دونباس شد. کرملین گفته با توجه به درگیری‌های روزهای اخیر در منطقه دونباس عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا