بین الملل

هشدار مسکو به ناتو درباره عواقب نادیده گرفتن خطوط قرمز روسیه


معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار به ناتو درباره عواقب رعایت نکردن خطوط قرمز مسکو، گفت سیاست این ائتلاف بسیار خطرناک است و می‌تواند به درگیری قدرت‌های اتمی منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پیشرفت روند عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تداوم رویکرد گسترش این ائتلاف به سمت مرزهای روسیه، با واکنش مسکو همراه شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با هشدار به ناتو درباره عواقب رعایت نکردن خطوط قرمز مسکو، گفت سیاست این ائتلاف بسیار خطرناک است و می‌تواند به درگیری قدرت‌های اتمی منجر شود.

ریابکوف در مصاحبه با روزنامه «ایزوِستیا» هشدار داد که سیاست ناتو درخصوص گسترش به سمت مرزهای روسیه بسیار خطرناک است و خطر برخورد قدرت‌های اتمی را دارد.

وی در این‌باره توضیح داد: «روند مخرب کشورهای ناتو در نادیده گرفتن خطوط قرمز ما، داخل‌شدن به رویارویی با روسیه در اوکراین و حرکت کردن در مرز درگیری مسلحانه مستقیم، بسیار خطرناک است. بدیهی است که این امر، تشدید بیشتر تنش‌ها را در پی دارد که می‌تواند به درگیری نظامی قدرت‌های اتمی منجر شود».

به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این مصاحبه، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که باید از چنین سناریویی جلوگیری شود و کشورهای دارای سلاح اتمی باید به اصل عدم پذیرش جنگ با یکدیگر پایبند باشند.

ریابکوف در ادامه اظهار داشت: «با تشدید بحران اوکراین که به تقصیر رژیم کی‌یف و حامیان غربی آن رخ داد، این پیام نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه اهمیت بیشتری پیدا کرده است».

طبق این گزارش، وی همچنین یادآور شد که دکترین روسیه به طور فرضی اجازه استفاده از زرادخانه اتمی را می‌دهد، اما فقط در پاسخ به تجاوز با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه خود و متحدانش یا در صورت تهدید موجودیت این کشور استفاده خواهد شد.

این دیپلمات روس در پایان گفت: «به عبارت دیگر، استفاده از سلاح اتمی توسط روسیه تنها در پاسخ به حمله – برای دفاع از خود در شرایط اضطراری امکان‌پذیر است. اینجا جای حدس و خیال و خیال نیست».

در پایان سال ۲۰۲۱ بود که روسیه پیش‌نویس توافقنامه‌هایی را با آمریکا و ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی منتشر کرد. مسکو به ویژه خواستار تضمین‌های قانونی برای امتناع از گسترش بیشتر این ائتلاف به شرق، پیوستن اوکراین به آن، و ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای جداشده از شوروی سابق شد.

پیش از ریابکوف نیز «ماریا زاخارووا» وزارت خارجه روسیه با رد ادعای غرب مبنی بر اینکه این کشور یک تهدید اتمی برای جهان است، گفت آمریکا با ایجاد رویارویی ترکیبی در اوکراین، در آستانه درگیری خطرناک با یک کشور اتمی است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا