بین الملل

هشدار وزیر خارجه عراق به همتای سوئدی درباره تکرار اهانت به قرآن


وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود، با خطرناک توصیف کردن هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان، از وی خواست تا مانع از تکرار اینگونه اقدامات شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز چهارشنبه خبر داد که «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت وگوی تلفنی با «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد بر ضرورت عدم هتک حرمت اسلام و قرآن کریم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری واع عراق، الصحاف گفت که فؤاد حسین تلفنی با توبیاس بیلستروم که معاون نخست وزیر سوئد نیز به شمار می آید گفت وگو کرده و درباره تکرار اهانت به قرآن و آتش زدن آن صحبت کرد.

روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) بود که مومیکا» شهروند سوئدی عراقی الاصل ۳۷ساله در استکهلم،  مصادف با نخستین روز تعطیلات عید قربان، در هتک حرمت مقدسات اسلامی نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل یک مسجد سوزاند و موجب واکنش‌های جهانی به این جنایت شد.

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت‌وگو با وزیر خارجه سوئد با خطرناک توصیف کردن این اقدامات، از دولت سوئد خواست تا مانع از تکرار این اقدامات اهانت آمیز شده و تاکید کرد که باید با آن مقابله کند. 

 وی تاکید کرد که باید موضع بین المللی قاطعی بر اساس قوانین و معیارهای بین المللی وجود داشته باشد که بر اساس آن هرگونه هتک حرمت و بی‌احترامی به ادیان، کتاب‌های مقدس و اعتقادات منع شده و اینگونه اقدامات ضمن چارچوب‌های آزادی بیان حساب نشوند. 

در پی هتک حرمت به قرآن در سوئد، کشورهای اسلامی و عربی با فراخواندن سفرای خود از استکهلم و همچنین احضار سفرای سوئدی، مراتب اعتراض خود را نسبت به تداوم این اقدامات جنایتکارانه نشان دادند. علاوه بر این در کشورهایی همچون عراق، مردم در مقابل سفارت سوئد تظاهرات کردند؛ کویتی‌ها و یمنی‌ها نیز برای نشان اعتراض خود، استفاده از کالاهای ساخت سوئد را تحریم کردند.

اقدام جنایتکارانه هتک حرکت قرآن کریم که همیشه با حمایت امنیتی پلیس در استکهلم و شهرهای دیگر تکرار می‌شود، نقش حمایتگرانه دولت سوئد را برای همگان روشن کرده و موجب اعتراض رسمی دولت‌های جهان اسلام شده است؛ چرا که این کشور غربی میزبان ۶۰۰هزار مسلمان است.

در حادثه آتش زدن قرآن کریم توسط مومیکا بعد از عید قربان، حدود ۲۰۰ نفر حاضر شدند و پلیس سوئد یک جوان که قصد سنگ پرتاب کردن به سوی این مهاجر عراقی را داشت، بازداشت کرد.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا