بین الملل

واکنش‌ها به شهادت خضر عدنان؛ از اعتصاب سراسری تا قطع ارتباط جنبش اسرا با زندان عوفر


در ادامه واکنش‌ها به شهادت اسیر فلسطینی، شهرهای کرانه باختری و نوار غزه اعلام اعتصاب عمومی کردند و جنبش اسرا نیز از قطع ارتباط با زندانبانان صهیونیست خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش اسرای فلسطینی امروز (سه‌شنبه، ۲ می)، در پی اعلام شهادت «خضر عدنان» اسیر فلسطینی که پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا، جانش را از دست داد، اعلام کرد که فعالیت کلیه بخش‌های خود در زندان «عوفر» رژیم صهیونیستی را لغو می‌کند و به اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی اطلاع داده که از دریافت وعده‌های غذایی خودداری می‌کند و هشدار عمومی می‌کند.

دفتر اطلاع رسانی اسرای فلسطین اعلام کرد: در پی ترور اسیر خضر عدنان، ارتباط رهبری جنبش اسرا با زندان عوفر کاملا قطع شد و این جنبش به اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی درباره عواقب جداسازی هر یک از اسرا از دیگران، هشدار داد.

امروز در پی اعلام خبر شهادت خضر عدنان، زندان عوفر شاهد تنش و درگیری میان اسرای فلسطینی و زندانبابان صهیونیست شد و این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک اسیر فلسطینی اقدام به ریختن روغن داغ بر روی یک افسر نظامی صهیونیست کرد. 

خضر عدنان (۴۴ ساله) از اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود به دست اشغالگران اعتصاب غذا کرده بود و در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می‌برد و بارها درباره وخامت اوضاع جسمانی او به اشغالگران هشدار داده شده بود. وی از هفته پیش در پی وخیم شدن اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند. امروز رسانه‌های فلسطینی خبر شهادت این اسیر فلسطینی را منتشر کردند.

باشگاه اسیر فلسطینی نیز امروز، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که خضر عدنان در پنجم فوریه بازداشت شد و پس از آن در یک «ترور برنامه‌ریزی‌شده» به شهادت رسید.

بر اساس این بیانیه، عدنان در سال‌های گذشته، شش بار اعتصاب غذا کرده بود تا صدای همه اسرای فلسطین را به جهانیان برساند و هر بار توانسته بود بعد از اعتصاب غذا آزاد شود.

در بیانیه باشگاه اسیر فلسطینی آمده است که در مدت اعتصاب اخیر این اسیر فلسطینی، صهیونیست‌ها با وجود وخامت شدید حال وی، به او اجازه ملاقات با خانواده‌اش و حتی انتقالش به بیمارستان را نداده‌اند.

شهادت این اسیر فلسطینی از جنبش جهاد اسلامی، با واکنش شدید گروه‌های مقاومت فلسطین همراه شد و اعلام کردند که به آن پاسخ درخوری خواهند داد. از سوی دیگر، صبح امروز، سه فروند راکت به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه شلیک شد و آژیر هشدار شلیک موشک برای شهرک‌نشینان به صدا درآمد. 

همزمان یک عملیات ضد صهیونیستی در یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری صورت گرفت و طی آن به سوی دو خودرو در نزدیکی «افنی حیفتس» شهرک صهیونیست‌نشین واقع در نزدیکی شهر «طولکرم» در کرانه باختری تیراندازی شد و سه شهرک‌نشین زخمی شدند.

از سوی دیگر، گروه‌های فلسطینی در نوار غزه اعلام اعتصاب عمومی کردند و این اعتصاب شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مراکز خرید و بازارها است.

 

در کرانه باختری نیز شهرهای نابلس و استان طولکرم ضمن اعلام عزای عمومی، از تعطیلی و اعتصاب عمومی اعلام شد. 

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا