بین الملل

واکنش شتابزده لهستان به تحرکات واگنر؛ ظرفیت ارتش دوبرابر شد!

وزیر دفاع لهستان اعلام کرد که در واکنش به استقرار نیروهای ارتش خصوصی «واگنر» در بلاروس، ظرفیت ارتش ورشو را دوبرابر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان با اشاره به استقرار نیروهای گروه «واگنر» در بلاروس، تاکید کرد که لهستان ظرفیت ارتش این کشور را دوبرابر کرده و آن را از سه به ۶ یگان افزایش خواهد داد.

بلاشاک گفت که او پیش‌تر سندی را امضا کرده که براساس آن شمار نیروهای تمام‌وقت ارتش لهستان از ۱۷۲ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد و در ادامه نیز یادآور شد که دولت ورشو، «به طور مستمر در حال اجرای این هدفگذاری است.»

وی اضافه کرد که ورشو همچنین در نظر دارد تا هزینه دفاعی خود را به ۴ درصد تولید ناخالص داخلی لهستان افزایش دهد.

به گفته وی، علاوه بر یگان‌های جدید، یک یگان ذخیره نیز به‌زودی ایجاد خواهد شد و دولت لهستان نیز در حال کار روی احیای واحدهای نظامی است که در دوران ریاست جمهوری دونالد تاسک، رئیس جمهور سابق این کشور منحل شده بودند.

بلاشاک گفته است که ورشو همچنین با حصارکشی در مرز لهستان با بلاروس، در حال تقویت مرز خود بوده و همچنین با استقرار «انواع دستگاه‌های الکترونیکی برای تسهیل حفاظت مرزی»، در تلاش است تا از آنچه وی «حمله مینسک با حمایت مسکو» خوانده است، جلوگیری کند.

تصمیم تقویت ارتش لهستان پس از آن اعلام شد که ورشو در واکنش به ورود نیروهای واگنر و فرمانده این گروه یعنی یوگنی پریگوژین به بلاروس، از اعزام نیرو به مرزهای شرقی لهستان خبر داد.

واگنر به عنوان بخشی از توافق با کرملین به میانجی‌گری مینسک در بلاروس مستقر شد. این گروه به فرماندهی پریگوژین اواخر ژوئن شورشی نافرجام علیه مسکو را تدارک دید اما با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ماجرا ظرف ۲۴ ساعت به پایان رسید. نیروهای واگنر از زمان ورود به مینسک، شروع به آموزش نیروهای بلاروس و انتقال تجربیات جنگی‌شان در دوران محاصره شهر باخموت در شرق اوکراین، کردند.

حضور واگنر در بلاروس، به عمده نگرانی ورشو بدل گشته و لهستان مدعی شده است که حالا انتظار دارد «روسیه اقدام تحریک‌آمیزی» انجام دهد. ورشو همچنین اعلام کرد که به دقت فعالیت و تحرکات این گروه را زیر نظر خواهد گرفت. واشنگتن نیز به طور رسمی اعلام کرده است که در صورت حمله خارجی به لهستان، در دفاع از قلمرو این کشور نقش‌آفرینی خواهد کرد.

این اظهارنظرها و همچنین اقدامات ورشو پس از آن بود که لوکاشنکو در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت «نیروهای واگنر مشتاقانه در انتظار گشت و گذار در ورشو هستند!

آگهی
دکمه بازگشت به بالا