بین الملل

وزارت دادگستری روسیه انحلال کامل «آژانس یهود» را خواستار شد

در ادامه تیرگی روابط میان روسیه و رژیم صهیونیستی، وزارت دادگستری روسیه دادخواست انحلال “آژانس یهود” را ارائه کرد. پیشتر فعالیت این آژانس در روسیه تعلیق شده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبگاه العین الأخباریه، به دنبال تیرگی روابط میان مسکو و دولت رژیم صهیونیستی در پی موضع این رژیم نسبت به پرونده عملیات نظامی روسیه در اوکراین، وزارت دادگستری روسیه درخواست کرده است شعبه سازمان آژانس یهود در روسیه موسوم به “سخنوت” کلا منحل شود.
 آژانس یهود یک سازمان غیرانتفاعی است که مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی را ترویج می‌کند.
وزارت دادگستری روسیه این درخواست را کمتر از یک هفته پیش در ۱۵ ژوئیه ارائه کرد و قرار است در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) بررسی شود.
خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز در این باره گزارش داد که نخستین جلسه مقدماتی بررسی درخواست انحلال آژانس یهود در ۲۸ ژوئیه در دادگاه منطقه‌ “باسمانی” مسکو برگزار می‌شود.
این رسانه اعلام کرد که این درخواست به دلیل نقض قوانین روسیه مطرح شده است.
وب‌سایت عبری زبان “واللا” به نقل از منابع اسرائیلی در این باره نوشت که دولت تل‌آویو از مسکو خواسته است درباره تحقیقاتی که وزارت دادگستری این کشور علیه آژانس یهود و فعالیت‌های آن در میان جامعه یهودی روسیه آغاز کزده است، توضیحاتی ارائه دهد.
این رسانه عبری به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مقامات رژیم صهیونیستی نگران هستند این تحقیقات منجر به توقف فعالیت آژانس یهود در زمینه مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی شود.
به دنبال طرح درخواست وزارت دادگستری روسیه برای انحلال سازمان سخنوت، یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت رژیم صهیونیستی نشست فوق‌العاده‌ای را با حضور نمایندگان وزارت خارجه و همچنین مقامات شورای امنیت داخلی دولت این رژیم برگزار کرد.
در این نشست تصمیم به اعزام هیئتی صهیونیستی متشکل از نمایندگان دفتر نخست‌وزیری، وزارت خارجه، وزارت دادگستری و وزارت مهاجرت دولت رژیم صهیونیستی به مسکو گرفته شد.
پیشتر نیز روسیه به نهاد مسئول سازمان‌دهی مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی دستور داده بود تا فورا فعالیت خود را متوقف کند.
تعلیق فعالیت “آژانس یهود” که از اواخر دوره کمونیسم در اتحاد جماهیر شوروی و در روسیه فعالیت داشته، نشان‌دهنده وخامت جدی روابط میان اسرائیل و روسیه بوده و ممکن است تلاش‌های یهودیان برای خروج از روسیه را با مشکل مواجه سازد. در دو دهه گذشته بیش از یک میلیون یهودی روسیه را به مقصد اسرائیل ترک کرده‌اند.
از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا